Geschreven door Eva Meeus op

De mobile index van Google, we schreven er al vaker over. Niet omdat we graag in herhaling vallen, maar omdat er steeds weer iets wijzigt. En omdat we jou graag attenderen op het feit dat je online mobiele aanwezigheid steeds belangrijker wordt. In dit blogbericht vertellen we je nog één keer wat de mobile indexering binnen de Google zoekmachine inhoudt, wat er veranderd met de laatste uitrol en wat je kunt doen om alles optimaal in te stellen. Lees dus snel verder.

Wat is die mobile index ook alweer?

Eind 2017 kondigde Google belangrijk nieuws aan: de overstap naar een aparte mobiele index. Maar wat is een mobiele index dan? Google bezoekt op regelmatige basis jouw website. Dit heet crawlen. Alle content die op jouw pagina’s aanwezig is, wordt opgeslagen in een index. Op het moment dat iemand een zoekvraag in Google intikt wordt in de index gekeken naar een match. Aan de hand van het algoritme wordt bepaald op welke organische positie jouw website ‘rankt’.

Tot voor kort was het zo dat de desktop index de primaire index van Google was. Maar met de update van 26 maart jl. is het officieel: de mobiele index is de primaire index van de grootste zoekmachine ter wereld. Deze index bestaat hiermee dus uit mobiele pagina’s die Google bezocht en opgeslagen heeft. Het belang van een geoptimaliseerde, mobiele site is hiermee nóg groter geworden.

En wat moet ik dan nu doen?

Deze mobiele index wordt gefaseerd uitgerold. Het is niet in te schatten wanneer jouw website ‘aan de beurt’ is. Om te zorgen dat jouw website klaar is voor Google’s mobile first indexering is het van belang om een aantal zaken direct op te pakken. Als eerste adviseren wij een simpele test van Google te doen om te zien in hoeverre jouw webpagina geschikt is voor mobiele apparaten. Daarnaast moet je aan de onderste zaken (op z’n minst!) denken.

Zichtbare content

Op de mobiele versie van je website wordt meestal minder content getoond dan op je desktopversie. Met de mobile-first indexering kan dit heel slecht uitpakken voor jouw ranking binnen Google. Denk dus goed na welke content je op mobiel wilt tonen. Bij gebrek aan ruimte is ons advies om een deel van de content te laten zien en door middel van een uitklapmenu de rest te tonen. Op deze manier kan Google de content wel lezen, maar gaat het niet ten koste van je gebruiksvriendelijkheid.

Categoriestructuur en interne linkstructuur

Op veel websites zie je grote dropdownmenu’s die zorgen voor veel interne links naar de categoriepagina’s. Op mobiele websites verdwijnt dit menu vaak, wordt het anders ingedeeld of wordt het menu erg lang. Dit gaat wederom ten koste van de gebruikservaring. Denk daarom goed na over je interne linkstructuur en waar je deze links kunt implementeren naar dieperliggende pagina’s. Een kleinere of ander ingerichte mobiele structuur kan dus negatieve gevolgen hebben voor je organische vindbaarheid.

Snelheid van je mobile site

Over de laadsnelheid van je mobiele website hebben we onlangs een volledig blog gewijd. In de zomer van 2018 vindt bij Google namelijk de zogenaamde ‘Speed Update’ plaats. Vanaf dat moment zal de snelheid waarmee je mobiele website laadt een grotere rol gaan spelen bij de hoogte van je organische positie in Google. Om de snelheid van jouw site gemakkelijk te verbeteren kun je vandaag zelf alvast drie dingen doen:

  1. Verklein je afbeeldingen
  2. Verbeter je server response time
  3. Voorkom onnodige redirects

Lees meer over deze verbeterpunten in de blog: ‘Hoger in Google? Let op de snelheid van je mobiele site’.

Wil je weten hoe je in moet spelen op de mobiele indexering van Google? Of heb je hulp nodig bij het doorvoeren van verbeteringen aan je mobiele site? Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op.

Zeo is Google Premier Partner en op dit kwaliteitskeurmerk is Zeo erg trots. Dit houdt namelijk in dat wij een gecertificeerde Google specialist zijn en als geen ander weten hoe Google kan bijdragen aan het succes van bedrijven.

premier-google-partner

| | |

Geef een reactie