Geschreven door jarno op

Dankzij een update in de conversietool van Google AdWords kunnen nu conversies worden bijgehouden van 90 dagen binnen een klik in plaats van de eerdere 30 dagen. Deze aanpassing van de conversieperiode is met name interessant voor bedrijven met een langere koopcyclus, waarbij mensen langer dan gemiddeld de tijd nodig hebben om tot conversie over te gaan. Ook voor het meten van herhalingsaankopen is deze uitbreiding een welkome verbetering die de lange termijn waarde van je advertentie-inspanningen accurater weergeeft.

Grote aankopen: niet over één nacht ijs!

Voor de update was het in AdWords mogelijk om conversies tot maximaal 30 dagen na een klik te meten. Bij dure aankopen of belangrijke beslissingen is de kans echter groot dat bezoekers pas ná die periode weer terugkomen op de site om alsnog te beslissen. Neem het kopen van een wasmachine, het uitkiezen van een levensverzekering of het boeken van een grote vakantiereis: daarover willen mensen graag wat langer nadenken. Eerst oriënteren zij zich uitgebreid op de mogelijkheden, misschien overleggen zij nog met anderen, slapen er wat nachtjes over om pas daarna de uiteindelijke keuze te maken. Nu kan een langere cyclus dus ook worden gemeten en kan een completer beeld worden verkregen van het verkoopproces.

Hoe wijzig je de conversieperiode in Adwords?

Je kunt de standaard conversieperiode van 30 dagen wijzigen in een periode variërend van 7 tot 90 dagen. Om de periode aan te passen, log je in bij AdWords en kies je voor “Hulpprogramma’s en Analyse” bovenin het scherm. Vervolgens klik je op “Conversies”. Kies vervolgens de gewenste periode en sla je wijziging op.

conversieperiode in Adwords wijzigen

De rapporten “Timelag” en “Pathlength”

Ook in Analytics wil je graag de lengte en duur van je conversiepaden weten. Hiervoor zijn er de rapporten “Timelag” (Vertraging) en “Pathlength” (Padlengte) onder Multi-channel trechters. Zet hierbij de terugrekentijd van de conversiepaden op dezelfde periode die je hebt gekozen in AdWords.

Analytics rapporten Padlengte en VertragingAnalytics rapport Padlengte

Wil je meer weten over conversiemeting in het algemeen of heb je een vraag of opmerking over deze blog? Ik zie je reactie graag tegemoet!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie