Geschreven door jarno op

Google heeft de zoekwoordplanner verder ontwikkeld, een uitstekend hulpmiddel voor de Marketeer. De zoekwoord planner is voor sommige mensen nog bekend als de Google AdWords Keyword Tool. Met deze Tool kun je binnen enkele seconden het volgende zien.

  • Hoeveel zoekvolume er op een zoekwoord is.
  • Hoeveel concurrentie er op een zoekwoord is.
  • Wat de geschatte CPC voor een zoekwoord is.

Naast dat je deze volumes kunt opvragen van zoekwoorden die je zelf hebt bedacht, kun je met de zoekwoordplanner van AdWords ook nog de volgende inzichten krijgen.

  • Nieuwe ideeën voor zoekwoorden.
  • Nieuwe ideeën voor advertentiegroepen.
  • Zoekwoordcombinaties bekijken en samenstellen.

Dit zijn eigenlijk de standaard functionaliteiten van de Zoekwoordplanner. Maar wat heeft Google nu geupdate? Welke tool hebben ze toegevoegd om inzicht te krijgen in de markt waar je je in beweegt? Voorheen kon je op google.nl/trends goed bekijken wat de algemene trend was van een bepaald woord. Nu hebben ze dit toegevoegd aan de zoekwoordplanner. Je kunt nu de volgende gegevens opvragen.

1. Trends in het zoekvolume Trends in zoekvolume - Zoekwoordplanner

In dit overzicht kun je zien wat het zoekvolume is geweest in de afgelopen 12 maanden. Op deze manier kun je zien in welke periode je met welk woord moet adverteren.

2. Mobiele trendsMobiele trends - Zoekwoordplanner

Mobiel wordt natuurlijk steeds belangrijker en daarom krijg je nu ook een beter inzicht in de zoekvolumes die worden behaald via mobiel.

3. Overzicht per apparaatOverzicht per apparaat - Zoekwoordplanner

Ook is er de mogelijkheid om een splitsing te zien van de verschillende zoekvolumes per apparaat. Dit is een gemiddelde van de 12 afgelopen maanden. Je kunt hier dus goed uithalen of het belangrijk is of je site mobiel of tablet vriendelijk moet zijn.

4. Overzicht per locatieOverzicht per locatie - Zoekwoordplanner

Wanneer je in een markt opereert waarbij je wil kijken naar het verschil tussen landen, dan kun je bij het overzicht per locatie de percentages en hoeveelheden zien die bepaalde zoekwoorden genereren in een bepaald land.

De periode kun je zelf ook nog aanpassen om vergelijkingen te maken met het jaar daarvoor of  om periodes met elkaar te vergelijken.

Ik hoop dat ze dit nog verder gaan ontwikkelen op locaties binnen een land zodat we dit nog nauwkeuriger kunnen gebruiken.

Mocht je deze tool beter willen gebruiken om je strategie van je AdWords campagne te optimaliseren, of wil jij meer informatie over zoekmachine adverteren, neem dan gerust contact op om met ons te sparren!

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie