Geschreven door mariska op

Weet jij of jouw website nog wel voldoet aan de huidige eisen van je bezoekers? Het kan zijn dat je website al een poosje live staat, waardoor de usability van je website wat achterblijft op de huidige tijd. Het is dan aan te raden om de usability van je website zelf eens te gaan testen. Je leert dan niet alleen hoe je bezoekers zich gedragen op je website, maar ook hoe je je website kunt verbeteren! In deze blogpost zal ik beschrijven hoe je deze usability test zelf kunt uitvoeren.

Formuleer doelen voor de usability test

>Voordat je begint met de usability test stel je jezelf de volgende vraag: “Wat wil ik dat mijn bezoeker doet op mijn website?”, met andere woorden: wat zijn je doelen? Het zou namelijk kunnen dat je hele andere doelen had toen je website werd vormgegeven, of misschien heb je nooit nagedacht over de doelen op je website. In het laatste geval raad ik je direct aan om hier toch eens over na te denken!

Je kunt verschillende doelen hebben op je website. Zo kun je bijvoorbeeld als doel hebben dat gebruikers hun e-mailadres of telefoonnummer aan je doorgeven, of dat ze een offerte bij je aanvragen. Je bezoekers moeten vandaag de dag duidelijk gewezen worden op deze doelen, ze moeten in een oogopslag kunnen zien wat er van ze verwacht wordt. Dit kun je doen door teksten te gebruiken zoals: “klik hier”, “meld je aan” en “schrijf je in”.

Als je een doel hebt vastgesteld kun je aan slag met de usability test! Maar wat heb je daar eigenlijk voor nodig?

Usability test benodigdheden:

  • 5 Respondenten
    Het beste is om mensen te vragen die je niet kent, op deze manier verklein je de kans op sociaal wenselijke antwoorden. Pluk 5 mensen van de straat en beloon ze met een kopje koffie en wellicht wat korting op wat jij verkoopt. Om je usability test wat betrouwbaarder te maken kun je overwegen om mensen te vragen die in je doelgroep passen.
  • Een computer met toegang tot de websiteHet beste is als deze computer in een ruimte waarin het onderzoek ongestoord uitgevoerd kan worden.
  • Een datumNeem de tijd die nodig is. Het zou zonde zijn wanneer dit de reden wordt waardoor het mis gaat.
  • Een aantal opdrachtenStel je voor dat je doel is om meer nieuwsbriefaanvragen te krijgen. Geef dan het aanvragen van de nieuwsbrief als opdracht aan je respondent. Het aantal opdrachten zal dan gelijk staan aan het aantal doelen dat je hebt gekozen. Schrijf de opdracht volledig en duidelijk uit, print elke opdracht op een los papiertje, zodat de respondent zich volledig kan concentreren op een opdracht.
  • Een notitieblokje / tabletZorg ervoor dat je tijdens het onderzoek aantekeningen vast kunt leggen, zodat je achteraf niets vergeet.
  • Een stukje plakbandDit is niet echt een vereiste maar je zult zo lezen waarom dit wel handig kan zijn.

Draai een pilot

Voordat je je eerste respondenten ontvangt wil ik je aanraden om eerst een pilot te doen met een collega of bekende. Behandel deze net zoals je dit bij de respondent zou doen. Op deze manier kom je erachter of je onderzoek soepel loopt en of alle apparatuur goed werkt. Op deze manier hoef je je respondenten niet in contact te brengen met vertragingen tijdens het onderzoek.

Hardopdenkmethode

Vraag de respondent vooraf om tijdens het onderzoek hardop te denken. Vraag hem om alles uit te spreken dat hij ziet, denkt en doet. Het zal blijken dat dit lastiger is dan het lijkt, schroom je daarom niet om de respondent hieraan te helpen herinneren tijdens het onderzoek. Op deze manier wordt het voor jou inzichtelijk waar de respondent problemen mee heeft tijdens het uitvoeren van zijn opdracht.

Ready steady? GO!

Laat de respondenten een voor een aan het onderzoek deelnemen. Vraag de respondent om plaats te nemen achter de computer en vertel waarom hij/zij hier is. Het is belangrijk om van te voren aan te geven dat de respondent geen fouten kan maken, als iets niet gaat zoals de respondent verwacht dan komt dit door de website en nooit door de gebruiker!

Het is de bedoeling dat je tijdens de usability test geen contact hebt met de respondent. Maak dit vooraf ook hem of haar duidelijk. Geef aan dat je er wel bij zit maar dat je tijdens de test geen vragen kan beantwoorden die van invloed zouden kunnen zijn op het resultaat van het onderzoek.

Vraag daarnaast of de respondent wilt aangeven wanneer hij of zij klaar denkt te zijn met een opdracht. Dit lijkt misschien wat overbodig, maar als de opdracht bijvoorbeeld een bestelproces betreft en het is niet duidelijk genoeg dat de respondent nog een keer op ‘oke’ moet klikken dan kom je daar op deze manier achter.

Nu je aan de respondent hebt uitgelegd wat hij moet doen en wat jouw rol daarin is, geef je de eerste opdracht en ga je zelf schuin achter de respondent zitten.

Plakband

Je zult merken dat wanneer het gaat om jouw eigen website je sneller geneigd zal zijn om de respondent te helpen. Denk op dit moment aan het stukje plakband. Tape jezelf denkbeeldig vast aan de stoel en probeer je stil te houden. Schrijf vooral op wat je opvalt, wat de respondent doet en wat maakt dat jij wilt ingrijpen. Dit zijn namelijk erg belangrijke punten!

Evaluatie usability test

Wanneer de respondent klaar is met alle opdrachten van de usability test, vraag je hoe hij het heeft beleefd. Nu kun je doorvragen naar de punten die jou zijn opgevallen tijdens het uitvoeren van de usability test.

Het is van belang om de respondent eerst alle opdrachten uit te laten voeren voordat je een opdracht gaat bespreken. Hierdoor kun je de resultaten van het onderzoek namelijk sterk beïnvloeden.

Plan verder nog wat tijd in tussen de verschillende respondenten zodat je voor jezelf op een rijtje kan zetten wat je is opgevallen. Leg deze aantekeningen apart en probeer bij de volgende respondent weer volledig fris de test in te gaan.

Waar moet je op letten tijdens de usability test?

Probeer tijdens het observeren te letten op het klik- en kijkgedrag van de respondent. Als deze aangeeft op zoek te zijn naar de locatie van een formulier en vervolgens op andere knoppen klikt, is dit een indicatie dat de website niet voldoende aansluit bij de respondent.  Je kunt van te voren het aantal klikken en stappen bepalen voor de ideale route naar het formulier. Vervolgens tel je het aantal stappen en klikken van de respondent en kan je deze vergelijken met de ideale route.

Ook is het mogelijk dat de respondent de opdracht niet kan voltooien, of dat deze denkt dat hij klaar is maar in werkelijkheid het doel niet heeft voltooid. Accepteer deze tegenslagen tijdens de observatie en stimuleer de respondent niet om toch nog even door te gaan, want normaal gesproken had deze nu namelijk de website weggeklikt.

Conclusie van de usability test

Ik ben ervan overtuigd dat je na de test een hele reeks aantekeningen zult hebben. Maar wat ga je met deze aantekeningen doen? Kijk vooral naar de grote lijnen, maar pas op voor foutieve conclusies! Deze tekst moet je gebruiken om inzicht te krijgen in de algemene status van de usability op je website. Het zal niet direct concreet maken wat er precies veranderd moet worden. Als bij 4 van de 5 respondenten een opdracht mislukt, dan weet je dat je hier iets aan moet doen. Zie je zelf in waarom het de respondent niet lukt, pas dan de website aan. Maar als je niet zeker bent van je zaak dan raad ik je aan contact op te nemen met een van onze specialisten.

In deze blogpost heb ik uitgelegd hoe je zelf een eenvoudige usabilitytest kunt uitvoeren. Mocht je naar aanleiding van deze test vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie