Geschreven door sjoerd op

Nadat Google heeft aangekondigd om een HTTPS verbinding mee te nemen in het algoritme zien we steeds meer websites overstappen naar een HTTPS verbinding. Top! Want dat vergroot je vindbaarheid, tenminste… Als het je het op de juiste manier doet! HTTPS encryptieUiteindelijk wil je profiteren van de boost die Google geeft aan een HTTPS verbinding. Gay Illyes van Google gaf vorige week in een hangout aan dat een HTTPS verbinding de doorslag geeft bij websites die verder gelijkwaardig zijn qua waarde. “For example, if all quality signals are equal for two results, then the one that is on HTTPS would get … or may get … the extra boost that is needed to trump the other result.”

Vorig jaar heb ik al in een blogpost geschreven over een SSL certificaat. In deze blogpost bespreek ik wat er voor nodig is om op een goede manier over te stappen naar een HTTPS verbinding.

Keuze SSL certificaat

Een SSL certificaat is een beveiliging die drie beschermlagen heeft. Door deze verbinding worden vertrouwelijke gegevens beschermd tussen gebruikers en de website. De drie beschermlagen zijn:

  1. Versleuteling: Versleutelde gegevens worden beveiligd tegen meekijkers. Niemand kan meekijken of zien welke communicatie er tussen de website en gebruiker is.
  2. Gegevensintegriteit: Tijdens een overdracht worden gegevens niet gewijzigd of beschadigd.
  3. Verificatie: Met verificatie wordt er bewezen dat de gebruiker communiceert met de juiste website.

Welk type SSL certificaat heb je nodig? Er is keuze uit drie verschillende SSL certificaten: Single, multi domain of wildcard. Single is voor één domein, multi domain is geschikt voor meerdere domeinnamen en wildcard voor een onbeperkt aantal subdomeinen.

Voorkom duplicate content

Als je een SSL certificaat hebt aangeschaft dan is de https:// verbinding bereikbaar. Echter veroorzaak je hierbij wel duplicate content. De ‘oude’ website is bereikbaar via http:// de ‘nieuwe’ via https://. Belangrijk om ervoor te zorgen dat de http:// verbinding wordt doorgestuurd naar de https:// verbinding. Wees gerust, met een Rewrite rule is dit eenvoudig op te lossen.

Nieuwe property Search Console

Maak een nieuwe property aan in Google Search Console met de https:// verbinding. Geef tevens in alle properties (non-www en www) het voorkeursdomein op. In de Search Console krijg je informatie over het crawlen en indexeren van Google. Vermijd ook het gebruik van de Noindex tag, zodat Google de HTTPS URL’s kan crawlen en indexeren. Het zou zonde zijn om op deze manier je organische verkeer te verliezen. Om Google op de hoogte te stellen van je nieuwe URL’s dien je een nieuwe XML sitemap (met de https:// URLS) in.

Bij het overstappen naar een HTTPS verbinding zijn fouten snel gemaakt. Het is zonde om je waarde, die de afgelopen jaren is opgebouwd, te zien verdwijnen. Probeer de volgende problemen te voorkomen:

  • Verlopen certificaten: zorg ervoor dat je certificaat altijd is bijgewerkt.
  • Certificaat onjuist geregistreerd: sluit het certificaat af bij de juiste host naam. Denk hierbij ook aan de non-www en www versie van de website.
  • Voorkom blokkeren Google: blokkeer de https:// verbinding niet in de robots.txt of via een noindex op de pagina.
  • Fouten in de statuscode: check of alle https:// URL’s een juiste statuscode meegeeft (200 ok bijvoorbeeld).

Heb jij een SSL-certificaat aangeschaft of ben je dit van plan? Hou dan rekening met bovenstaande stappen en voorkom een terugval in je organische verkeer. Wil je hulp bij het overstappen naar een SSL certificaat? Neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Over van HTTP naar HTTPS op de juiste manier!

  1. Marco schreef:

    Interessant artikel. Echter heb ik een paar vragen:
    – Welke code moet ik wel geven? Is 301 goed?
    – Bij gebruik van https:// kan ik niet meer de personen volgen binnen analytics begrijp ik uit dit artikel? “Niemand kan meekijken of zien welke communicatie er tussen de website en gebruiker is.”
    – Hoeveel langzamer werkt het voor de klant als ik alles in https steek?

  2. admin schreef:

    Beste Marco,

    Bedankt voor je reactie. Een 301 redirect kun je het beste toepassen. Met een 301 redirect geef je aan dat de redirect permanent is.

    Analytics blijft meetbaar. Je moet wel in de instellingen aangeven dat het je gebruik maakt van een https:// verbinding en niet een http:// verbinding. Wij merken zelf geen verschil in PageSpeed tussen https:// en http://.

    Hopelijk heb ik je vragen zo voldoende beantwoord.

    Gr,
    Sjoerd

Geef een reactie