Geschreven door chris op

Als je een website inzet voor het genereren van leads dan wil je daar natuurlijk zoveel mogelijk sales uithalen. In onze dagelijkse praktijk komen we vaak tegen dat we door het verbeteren van de kwaliteit van bezoekers en het verhogen van conversie op de website de hoeveelheid leads enorm laten stijgen. Voor elke ondernemer en marketeer een zegen natuurlijk. Toch houdt het niet op bij het genereren alleen. Na genereren komt natuurlijk het converteren naar sales. En juist op dit punt is er wat mij betreft nog veel te verbeteren om het maximale resultaat uit je geïnvesteerde euro te halen. Hierbij een vijftal tips voor maximaal rendement uit leads:

Wees snel, heel snel!

Een van de kenmerken van leads die je via zoekmachines genereert is dat er waarschijnlijk concurrentie is. Naast de eigen site is de kans groot dat de gebruiker ook op een of twee andere sites informatie heeft aangevraagd.Zorg dan ook dat je er bovenop zit en de eerste bent die een afspraak maakt. En het argument dat je zelf ook niet meteen gebeld wil worden gaat wat mij betreft niet op. Als jouw product of dienst het probleem van de klant oplost kun je maar beter zorgen dat je er snel bij bent!

Laat de opvolging over aan specialisten!

Zorg dat je meest gekwalificeerde mensen de leads opvolgen en laat het niet over aan iemand in een ondersteunende rol. Het gebeurt nog al eens dat deze schakel er wordt tussen gezet om de kwaliteit van de leads in kaart te brengen. Natuurlijk kan dit handig zijn om de sporadische “slechte lead” eruit te vissen. Maar de klant die zit te wachten op een gedegen en goed gesprek irriteer je er alleen maar mee. Dus verzoen je een score van 100% van lead naar afspraak niet haalbaar is.

Neem eerst contact op en trek dan je conclusies!

Leads die via formulieren op websites worden gegenereerd, komen in alle soorten en maten. Half ingevuld, wel of geen telefoonnummer, spelfouten, geen adresgegevens, privé e-mailadressen. En zo zijn er nog wel wat varianten te bedenken. Nu kun je daar van alles over denken, maar zolang je de klant niet gesproken hebt is het wat mij betreft onzinnig. Er kunnen namelijk een heleboel geldige redenen zijn waarom een leadformulier op die manier is ingevuld. Contact opnemen met de lead en een gesprek aangaan is de kortste weg om de kwaliteit ervan te bepalen.

Zorg voor systematische opvolging!

Het vergt denk ik geen uitleg dat je opvolging 100% moet zijn. Maar toch is dit iets wat heel vaak slecht georganiseerd is of domweg vergeten wordt. Als een lead niet meteen naar klant of afspraak converteert moet er een vervolg worden afgesproken. Heel vaak wordt dit echter niet vastgelegd of waargemaakt. Verse leads lijken toch interessanter om op te volgen dan oude leads die al een keer “nee” hebben gezegd. Maar zaken veranderen bij klanten: nieuwe mensen, nieuwe budgetten, andere producten of markten. Zorg dan ook dat je contact houdt met je leads en ook de afgesproken opvolging waarmaakt. Feitelijk is een CRM (Customer Relationship Management) systeem hierbij onmisbaar. Systematische opvolging maakt het verschil tussen redelijk of uitmuntend scoren op leads!

Gebruik je leads als netwerk!

Een van de meest simpele maar weinig gebruikte manieren van rendementsverhoging op leads. Je kunt dit zowel toepassen bij “nee” als bij “ja” gesprekken. Vraag aan je lead of hij/zij nog mensen/bedrijven kent waar je producten of diensten succesvol zouden kunnen zijn. Maak een leadgenerator van je leads!

Als je succesvol wilt zijn met het genereren van leads en het scoren daarop moet je dus zorgen dat de voorwaarden hiervoor aanwezig zijn. Kun je bovenstaande niet waarmaken omdat bijvoorbeeld je verkoopteam te druk is met bestaande klanten en leads? Je kunt dan beter de formulieren van je website halen en je telefoonnummer groot vermelden. Wacht vervolgens rustig bij de telefoon op de sporadische klant die meteen je producten of diensten afneemt.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie