Geschreven door sjoerd op

15834490_m

In deze serie ga ik verschillende vormen bespreken van duplicate content. Als SEO specialist kom ik dagelijks veel soorten duplicate content tegen. In mijn vorige blogpost ben ik ingegaan op een aantal veel voorkomende vormen hiervan. Vandaag is het tijd om enkele vormen van duplicate content te bespreken die vaak voorkomen, maar niet direct bekend zijn bij de meeste website eigenaren!

 

SSL certificaat

Tegenwoordig maken veel websites gebruik van een SSL certificaat. Dit resulteert in een website die bereikbaar is via https://. Echter wordt er geen rekening gehouden met de mogelijkheid tot duplicate content. Veel websites die gebruik maken van https:// verbinding zijn ook vaak bereikbaar met http://. Als er vanaf verschillende websites (of intern) wordt gelinkt naar beide versies wordt er duplicate content veroorzaakt. Je kunt dit op twee manieren oplossen:

1. Bij de canonical tag blijft de http:// pagina bereikbaar voor bezoekers, maar wordt aan zoekmachines verteld dat een andere pagina (de https:// variant) de voorkeur heeft.

2. Bij een 301 redirect is de http:// niet langer bereikbaar. Dit houdt in dat wordt aangegeven dat de http:// pagina permanent is verhuisd naar de https:// versie.

 Trailing Slash

Het verschijnsel trailing slashes houdt in dat een webpagina zowel met als zonder slash op het einde bereikbaar is. Dit wordt vaak veroorzaakt doordat er intern of extern wordt gelinkt naar beide versies. Zodra Google uitkomt op beide pagina’s wordt duplicate content waarheid. Een voorbeeld is deze pagina:

http://www.Uwdomein.nl/categorie1

http://www.Uwdomein.nl/categorie1/

Zoals je ziet is ‘categorie 1’ bereikbaar via twee verschillende URL’s: met slash en zonder slash. Je kunt dit oplossen door de pagina’s zonder slash automatisch door te sturen (301 redirect) naar de pagina met de slash. Hierdoor voorkom je dat beide URL’s duplicate content opleveren. Daarnaast adviseer ik om intern uitsluitend naar de pagina met slash te linken.

In mijn volgende artikel zal ik de laatst bekende vormen van duplicate content bespreken. Op zoek naar een SEO specialist die jouw website checkt op duplicate content? Aarzel dan niet om contact op te nemen!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Veel voorkomende vormen van duplicate content deel 2

  1. koen volmer schreef:

    Interessant en duidelijk artikel! Wanneer kan ik deel 3 verwachten?

    Voor een nieuwe website ben ik nu content aan het schrijven waarbij ik diverse producten heb met veel overlappende content, stukken tekst die zich herhalen, wel pas ik alle titels, alt en meta tags etc aan, maar ben bang dat doordat de teksten nog steeds veel identieke content hebben dit misschien toch als duplicate gerekend zal worden? Heb je hier ervaringen mee of kan je hier jouw ideeën over geven? Alvast bedankt.

  2. Sjoerd schreef:

    Beste Koen,

    Bedankt voor je reactie. Ik zal binnenkort nog een blogpost publiceren over duplicate content.

    Ik adviseer op de verschillende pagina’s altijd unieke en kwalitatieve content te plaatsen. Als je de content richting de gebruikers schrijft zul je geen last krijgen van duplicate content.

    Mocht je advies nodig hebben voor jouw website aarzel dan niet om contact op te nemen!

    Gr,
    Sjoerd van Geelen

Geef een reactie