Geschreven door sjoerd op

Nog maar een aantal dagen en dan is de tijd van gourmetten, cadeautjes onder de kerstboom, vuurwerk en champagne weer aangebroken. Het jaar 2016 loopt op z’n eind en voor veel mensen is de laatste maand van het jaar een hectische maand. Dat geldt zeker voor eigenaren van webshops. Traditioneel zijn de laatste weken van het jaar de drukste periode. Op de spitsmomenten kan de weekomzet met 50% omhoog schieten ten opzichte van een reguliere week. Reden genoeg om je webshop optimaal te laten renderen.

Niet enkel in de drukke decembermaand, maar het hele jaar ondervinden klanten van webshops problemen met hun online aankopen. Eerder deze week presenteerde CBS Nederland een onderzoek waarin naar voren komt dat 4 op de 10 online shoppers problemen ondervindt bij hun aankoop.  Veelvoorkomende problemen zijn de levertijd, bestellen en betalen en onjuiste of kapotte producten. Wat doe jij om jouw bezoekers van een goede service te voorzien? Zeo helpt je graag een handje, met een gratis Magento module voor ´veelgestelde vragen´.

Klantenservice

Drukte in een webshop wordt vaak gemeten in het aantal bezoekers, het conversiepercentage en de omzet. Er wordt alleen niet altijd stilgestaan bij de klantenservice van een shop. Terwijl dit juist een essentieel onderdeel is. Doordat de bezoekersaantallen in een korte tijd toenemen, zijn er ook meer vragen en zal er een groter beroep worden gedaan op jouw klantenservice. Vragen over de bezorging, retourneren en voorraad nemen met het oog op de feestdagen toe. Klanten zijn in deze periode bezorgd dat hun pakketje niet op tijd onder de kerstboom ligt. Bovendien worden er veel cadeautjes gekocht, waardoor er vragen zijn over het retourbeleid van jouw shop. Hoe kun je voorkomen dat klanten bij jouw shop problemen ondervinden op dit gebied?

Veelgestelde vragen

Als eigenaar van een webshop krijgt het hele jaar door vragen over bestellingen, levertijden en voorraad. Om te voorkomen dat je klantenservice in drukke tijden overspoeld wordt met vragen adviseert Zeo om een ‘veelgestelde vragen’ pagina te implementeren. Hier creëer je ruimte om antwoord te geven op de meest gestelde vragen binnen jouw shop. Zo helpt je jouw klanten op een efficiënte en voordelige manier verder op weg. En bij wijze van kerstcadeau biedt Zeo speciaal voor eigenaren van een Magento webshop een eigen FAQ-plugin aan, die je gratis kunt implementeren. Wel zo zympathiek! Hieronder een aantal suggesties die niet mogen ontbreken in jouw FAQ omgeving.

magento-veelgestelde-vragen

Retourbeleid

Een van de belangrijkste aspecten van online shoppen is het retourbeleid van je webshop. Dit is dus ook een belangrijk onderdeel op de ‘veelgestelde vragen’ pagina. Bij Zeo zien we dat dit vaak een ondergeschoven kindje is, maar wel degelijk een doorslaggevende factor voor klanten om een bestelling te plaatsen.

Vooral in de decembermaand waarin veel cadeautjes gekocht worden, is het essentieel om een duidelijk en helder retourbeleid te hebben. Onze tip: geef op je webshop veel aandacht aan je retourbeleid door informatie terug te laten komen in verschillende fases van een bestelling.

magento-retourbeleid

Voorraad en leveren

Is het product voldoende op voorraad? Wanneer wordt het geleverd? Welke garantie heb ik dat het op tijd in huis is voor Kerst of het nieuwe jaar? In deze weken zijn dit prangende vragen van klanten. Geef daarom bij de ‘veelgestelde vragen’ dan ook duidelijk aan wat jouw klant kan verwachten. Een product ‘op voorraad’ vermelden of aangeven wanneer het verzonden wordt is niet altijd genoeg. Onze tip: geef specifieke informatie over wanneer de klant het product in huis kan verwachten.

Download nu de gratis FAQ-module voor Magento en zet vandaag nog je eigen ‘veelgestelde vragen’ pagina op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie