Geschreven door jarno op

Je bent het de afgelopen periode vast wel een keer tegengekomen: veranderingen in Google Shopping. Misschien heb je ze voorbij zien komen per e-mail, op blogs of andere fora. Doordat Google shopping veranderd is, zal je hierop ook je strategie moeten aanpassen. Het is daarom belangrijk om te weten wat er veranderd is en hoe je meer uit Google shopping kan halen.

De veranderingen

Google Shopping zal straks volledig betaald worden. Voorheen was deze dienst gratis te gebruiken. Voor de productvermeldingen wordt er één ruimte gebruikt. De overgang van Google Shopping zal geleidelijk gaan. In februari 2013 zullen de eerste aanpassingen te zien zijn. De verwachting is dat na juni 2013 alles is doorgevoerd. De onderstaande afbeelding geeft een impressie van de resultaten en hoe deze er uit zullen komen te zien:

Google shopping 1

Zowel in de top advertentieposities als aan de rechterzijde zullen de productvermeldingsadvertenties vertoond worden. In de topposities zullen maximaal vijf advertenties staan en aan de rechterzijde maximaal acht. De volgende gegevens zullen in deze advertenties staan: prijs, productnaam, de naam van de verkoper en een afbeelding.

Op tablets en smartphones zullen de productvermeldingen ook vertoond worden. Hierdoor wordt de zichtbaarheid  van de productvermeldingen vergroot, omdat ze nu ook op mobiele apparaten worden vertoond. Om hier een voorbeeld van te geven, vind je hieronder een afbeelding:

Google shopping 2

Om in aanmerking te komen voor de productvermeldingen is het nodig om een product listing ad campagne in je AdWords account op te zetten. Vervolgens dient het AdWords account gekoppeld te worden aan het Google Merchant Center. Voor meer informatie hierover verwijs ik je naar de volgende blogpost van ons: product listing ads in AdWords instellen.

Voordelen:

  • De interface is eenvoudiger.
  • De mogelijkheid om je te onderscheiden.
  • Meer controle over de resultaten.

 Nadelen:

  • De SEO resultaten zakken naar beneden door een groter advertentieblok.
  • De vertoningen in Google Shopping zijn niet meer gratis.

 Handige tips:

  • Leg je focus op de topproducten die je aanbiedt in de webshop.
  • Het is belangrijk dat relevante informatie in de titel en omschrijving staan. Op deze manier kunnen de producten beter gekoppeld worden aan de zoekopdrachten.
  • Zorg dat je de resultaten van Google Shopping in Google Analytics kunt zien voor de website statistieken.
  • Daarnaast is het belangrijk dat er afbeeldingen van hoge kwaliteit worden toegevoegd.

Samenvattend zal Google Shopping niet meer gratis zijn en in februari 2013 zullen de eerste wijzigingen al te zien zijn. Op mobiele apparaten zullen de productvermeldingen nu ook vertoond worden, dus hierdoor wordt het bereik groter. De SEO resultaten zullen n.a.v. de aanpassingen verder naar beneden zakken. Heb je nog vragen over deze blogpost, stel ze dan gerust en neem contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie