Geschreven door Eva Meeus op

Vorige maand maakte Mark Zuckerberg via (je raadt het al) Facebook bekend dat er aanpassingen gaan komen aan de News Feed. Facebook moet weer een platform worden dat draait om de connectie tussen familie en vrienden. Wat heeft dit voor gevolgen voor bedrijfspagina’s op Facebook? We leggen het je graag kort uit.

‘Echte’ vrienden op Facebook

Met de aanpassingen aan het algoritme wil het grootste sociale platform in de wereld met recht ook weer een ‘social network’ gaan worden. Dit kondigde oprichter Mark Zuckerberg op 11 januari jl. via zijn eigen tijdlijn aan. Kort gezegd komt het erop neer dat de posts van bedrijven en media teruggeschroefd worden op je tijdlijn. Daardoor ontstaat er vervolgens meer aandacht en ruimte voor de berichten van je ‘echte’ vrienden.

Interactie is het keyword

Door de constante schaarste binnen het nieuwsoverzicht zal na de nieuwe update voornamelijk content getoond worden die zorgt voor interactie. Dit betekend automatisch dat er minder openbare content te zien zal zijn, waaronder video’s, nieuwsberichten en posts van bedrijven.

Het voordeel hiervan is dat gebruikers relevante content zien en het risico op bijvoorbeeld nepnieuws zal afnemen. Een probleem waar Facebook al geruime tijd mee kampt. Maar je wil natuurlijk niet dat na deze wijzigingen jouw bedrijfspagina opeens minder bezocht wordt.

De tip hierbij is dat je, nog meer dan daarvoor, moet nadenken over de content die je creëert. En de relevantie hiervan! Pagina’s die vaak content delen waar weinig op gereageerd wordt en de inhoud dus passief wordt bekeken, zullen de grootste daling in bereik zien. Een goed voorbeeld van content die aanzet tot interactie is een live video, deze zorgt gemiddeld voor zes keer meer interacties dan een gewone video.

Wil je meer weten over de do & dont’s van Facebookcontent? Bekijk dan hier ons webinar over dit onderwerp.

Well-being and happiness

Minder passief scrollen en meer echte connecties aangaan met je vrienden op Facebook. Dat is de gedachte achter deze aanpassing van het algoritme. Volgens Zucherberg zal dit zorgdragen voor ons ‘well-being and happiness’.

Het passieve scrol gedrag werd de afgelopen tijd in de hand gewerkt door een overvloed aan videocontent op de tijdslijn. Zappen gebeurde niet meer op een tv toestel, maar op je mobiel in de Facebook app. Naast de ontelbare video’s die in je News Feed voorbij komen zijn ook de vele nieuwsberichten een ergernis van menig Facebookgebruiker. Ter voorbereiding op de genoemde aanpassing van het algoritme testte Facebook vorig jaar in zes landen het effect van minder nieuws-posts.

Het lijkt met de aankomende wijzigingen er wel op dat adverteren de enige manier is om er zeker van te zijn dat jouw doelgroep je boodschap daadwerkelijk te zien krijgt. En of we echt gelukkiger worden, zoals Zuckerberg voorspeld, dat zal de tijd moeten uitwijzen.

Heb je vragen over de aanstaande wijzigen voor jouw Facebook bedrijfspagina of wil je meer weten over Facebook Ads? Neem dan even contact op met Zeo.

| | | |

Geef een reactie