Geschreven door Eva Meeus op

In een voorgaande blog hebben we het gehad over het maken van de juiste keuze voor een e-mailmarketing platform. Er liggen namelijk binnen e-mailmarketing nog veel kansen om jouw doelgroep persoonlijk te bereiken. Maar dan moet je natuurlijk wel een database hebben die bestaat uit kwalitatieve abonnees die jouw nieuwsbrieven graag lezen. Het vergroten van je database is daarmee een belangrijk onderdeel van het vergaren van nieuwe leads en klanten. Waar moet je aan denken bij het verzamelen van meer abonnees op je nieuwsbrief en hoe pak je dit praktisch aan? Wij geven je graag tien tips. Lees snel verder.

 

  1. Zorg voor wervende teksten bij het inschrijfformulier. Benadruk hier bijvoorbeeld de voordelen van het inschrijven en geef ze een reden om op de hoogte te willen blijven van jouw periodieke nieuwsbrieven.
  2. Geef aanmelders zo min mogelijk (verplichte) velden om zich in te schrijven voor de mailings. Elk veld kan een drempel en daarmee een potentieel afhaakmoment zijn.
  3. Creëer exclusieve content op je website achter een portal. Dit kan bestaan uit een blog met tips, een whitepaper of een e-book. Deze content verruil je met het e-mailadres van de bezoeker en zo bouw je een bestand op van leads die geïnteresseerd zijn in dit type content. Zorg altijd dat de gegeven informatie aansluit op je doelgroep en je eigen core business, zodat je altijd relevant bent.
  4. Geef bezoekers de mogelijkheid om zich in te schrijven op je nieuwsbrief op een prominente plek op je website. Creëer hiervoor een opt-informulier. Bij opt-in heeft de eigenaar van een e-mailadres duidelijk toestemming gegeven om geplaatst te worden op een bepaalde mailinglijst om vervolgens een nieuwsbrief te ontvangen. Een handige plaats voor dit formulier is in de footer of op de contactpagina.
  5. Profiteer van je offline netwerk. Op beurzen, evenementen en bedrijfsborrels komen jij en je collega’s vast vaak zat interessante mensen tegen. Wissel vooral visitekaartje uit en vraag of je ze op de hoogte mag houden van nieuws uit het bedrijf en jullie vakgebied. Stuur vervolgens een reminder met de weblocatie waar ze zich kunnen inschrijven voor jouw nieuwsbrief.
  6. Vraag aan tevreden klanten of ze mensen kennen die van jouw dienst of producten gebruik willen maken? Een persoonlijke referentie werkt uiteraard het beste. Bij het benaderen kun je beginnen met het vragen of ze geïnteresseerd zijn in het ontvangen van jouw nieuwsbrief.
  7. Gebruik in alle externe correspondentie een e-mailhandtekening. Maak gebruik van deze ruimte door een opvallende inschrijflink voor jouw mailings hierin te verwerken. Zorg voor een sterke trigger dat de lezer nieuwsgierig maakt. Wat is jouw USP?
  8. Let heel bewust op de woorden die je kiest wanneer je mensen probeert te overtuigen zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Vervang bijvoorbeeld teksten zoals ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’ door ‘Blijf op de hoogte van alle trends!’. Mensen willen onbewust niets missen (de bekende fear of missing out).
  9. LinkedIn is een belangrijk platform om je database te vergroten. Stuur jouw relevante LinkedIn-relaties een opt-inmailing om ze de mogelijkheid te geven zich in te schrijven.
  10. Zorg voor een consistente verzenddag (en wellicht zelfs een consistente verzendtijd). Zo wordt het lezen van jouw nieuwsbrief een vast moment in de week en kunnen je abonnees hier naar uitkijken.

 

Al deze tips zijn er op geënt om je database te vergroten. Welke tips passen het beste bij jou en je bedrijf? Probeer en ontdek. Daarnaast maken we uiteraard graag de kanttekening dat het op de lange termijn niet gaat om de kwantiteit van je database, maar juist om de kwaliteit.

Heb je vragen over deze blogpost of wil je dat we eens meekijken met jouw online marketingactiviteiten? Neem dan gerust contact met ons op.

| | | |

Geef een reactie