Geschreven door Mariska van den Berg op

Wanneer je een webwinkel hebt, wil je daar natuurlijk zoveel mogelijk bestellingen uit halen. Je zoekt allerlei wegen die leiden naar bezoekers die willen bestellen. Je bent continu bezig om je webwinkel te optimaliseren zodat je “organisch” steeds beter scoort, je doet van alles met social media, maakt gebruik van een affilliate-partij en spendeert flinke bedragen om via Google Adwords bestellingen te genereren. En met succes, want de bestellingen stromen binnen. Een aantal maanden later, wanneer je je eens bezig houdt met de boekhouding, valt je iets vreemds op. Zoveel bestellingen en omzet, maar zo weinig winst! Je rekent het allemaal nog maar een keer uit, en keer op keer kom je tot dezelfde uitkomst; je houdt bijna niets over.

Een veel gemaakte fout van webwinkeliers is dat ze ze zich teveel focussen op de bestellingen, en daarbij te weinig rekening houden met de kosten die ze moeten maken om een klant binnen te halen, en de marges die ze hebben op hun producten. Nu kun je natuurlijk de prijzen van de producten verhogen, maar dat zal vaak een negatief resultaat opleveren. Immers is prijs vaak een motief voor de consument om online te winkelen. Je kunt gaan snijden in je marketingkosten, maar daardoor zullen de bestellingen minimaal stagneren.

Een van de dingen die regelmatig over het hoofd wordt gezien is het verhogen van de gemiddelde orderwaarde per klant. Dit is een relatief eenvoudige manier, om de kosten die je maakt om de klant binnen te halen, snel terug te verdienen. Ik zal een aantal tips geven over hoe je de gemiddelde waarde per klant kunt verhogen:

Maak gebruik van kwantumkorting

Heel veel producten die online gekocht worden zijn herhalingsaankopen. Producten die een consument vaker nodig heeft. Denk hierbij aan een doosje contactlenzen, of nieuwe boxershorts. Door gebruik het geven van korting wanneer de klant meerdere van dezelfde artikelen koopt, kun je de waarde van deze klant dus bijna verdubbelen, terwijl je maar een keer de marketingkosten hebt.

Kijk goed naar de verzendkosten

Bij veel webwinkels kom ik verzendkosten tegen. Heel begrijpelijk, je moet als webwinkelier het bezorgen van de bestelling betalen. En dan heb ik de handeling nog niet eens meegerekend. Een aantal webwinkels hanteren een “vanaf bedrag x geen verzendkosten regel”. Waarom doen ze dit dan? Eigenlijk is het heel simpel, want het zit hem in de term “gratis verzenden”. Daar is de consument enorm gevoelig voor. Hoe vaak komt het niet voor dat je vlakbij dat magische bestelbedrag x zit, en dat je nog even kijkt of je niet nog iets nodig hebt, zodat je dan de verzending niet hoeft te betalen? Vaak zoek je dan een product dat je winkelwagenwaarde net op dat punt brengt zodat je het verzenden ” gratis” hebt. Bereken de gemiddelde bestelwaarde per klant, en zet daar de marge tegenover. Nu kun je berekenen op welke grens jij je gratis verzenden weg kan geven.

Koppel relevante producten aan elkaar

Een tijdje terug was ik op zoek naar een nieuwe televisie. Na een flinke zoektocht kwam ik bij een televisie die helemaal voldeed aan mijn wensen. Ok, ik weet welke tv ik wil hebben, nu nog even een website zoeken waar ze hem aanbieden voor de beste (lees; goedkoopste) prijs. Ik ben eigenlijk alleen op zoek naar een televisie, maar op de productpagina van een webwinkel, bieden ze ook muurbeugels, en HDMI kabels aan op dezelfde pagina als de televisie. Daar had ik niet aan gedacht, maar ik moet de tv toch ergens ophangen, en om alles uit de fantastische specificaties te halen, moet ik er ook de beste kabels bij kopen. Ik was van plan om alleen maar een televisie van € 499,- te kopen, maar toen ik mijn bestelling afrondde door met iDeal te betalen, werd er 659,- afgeschreven!

Kassakoopjes

Iedereen kent ze wel; De chocoladerepen die liggen bij de kassa van een supermarkt of de ” actiebak” bij een bouwmarkt. Je hebt die producten helemaal niet nodig, maar omdat ze er liggen, en blijkbaar je aandacht trekken (vaak om de prijs) neem je ze toch mee. Dit principe wordt al heel lang toegepast, en blijkbaar met succes, want anders zouden ze er niet meer liggen. Waarom zou je dit niet toepassen in je webwinkel? Vaak bestaat een bestelproces in een webwinkel uit meerdere stappen waarbij de eerste stap een overzicht is van het winkelmandje. Hieronder kun je producten tonen die de klant eigenlijk helemaal niet nodig heeft maar door de vaak kleine prijs (of de belachelijke korting) toch interessant zijn voor de klant.

Dit zijn een aantal eenvoudige manieren om de orderwaarde per klant te vergroten. Vaak is er niet een weg die naar Rome leidt. En je zult dit soort dingen moeten testen, maar wanneer je op deze manier de bestelwaarde kunt vergroten, is dat de eerste stap naar het vergroten van je winst.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie