Geschreven door Eva Meeus op

Instagram is hot. Ieder jaar telt het meer actieve gebruikers. Niet zo gek als je kijkt naar de laagdrempelige mogelijkheden, zowel visueel als tekstueel gezien. Ook voor zakelijke gebruikers kent het platform steeds meer mogelijkheden. Met deze reden hebben wij vijf praktische manieren op een rij gezet die je helpen de verkoop via Instagram te optimaliseren.

Verkoop via Instagram

E-commerce via Instagram stories

Voor veel gebruikers is het checken van stories een dagelijkse routine geworden. Omdat de content in de storyboards maar 24 uur zichtbaar is, wordt er een gevoel van exclusiviteit gecreëerd (zie ook onze blog over ephemeral marketing). Hierdoor speelt er een gevoel van Fear of Missing Out op. Gebruikers hebben het gevoel dat ze de stories dagelijks moeten bekijken om niks te missen.

Wanneer je het als e-commerce aanbieder klaar speelt om visueel, sterke beelden te tonen via Instagram stories kun je een groot deel van je volgers bereiken. Volgens Frankwatching zet 81 procent van de marketeers stories in om hun volgers te bereiken. Via de ‘swipe up’ functie kun je als volgers direct naar het desbetreffende product surfen. Om de swipe up te gebruiken dien je wel eerst 10.000 volgers bij elkaar te sparen. Een groot voordeel van de functie is dat bezoekers, na het zien van het product, direct naar het product kunnen navigeren. De bezoeker hoeft het product niet meer handmatig op te zoeken.

Hoe werkt het?
Tijdens het maken van een story kun je een swipe link toevoegen. Dit kan links bovenin het scherm bij het paperclip icoon. Als je de URL op de juiste manier hebt toegevoegd, zal het icoontje gemarkeerd worden.

Product tagging via Instagram

E-commerce bedrijven gebruiken de feature Instagram Shopping maar al te graag. Dit blijkt uit onderzoek van Gramlike. Met de functie is het mogelijk om een product direct te taggen vanuit je webshop. De eeuwige ‘link in bio’ hoeft hiermee niet meer vermeldt te worden.

Een geïnteresseerde wil het liefst zo snel mogelijk over gaan tot een aankoop. Emilie Tabor van IMA is zelfs van mening dat 54% van de Instagram-gebruikers direct een aankoop doet na het zien van een product op Instagram. Hoe meer stappen iemand daarvoor moet zetten, hoe groter de kans dat iemand afhaakt. Door product tagging toe te passen wordt het aantal stappen in de customer journey geminimaliseerd.

Hoe werkt het?
Voordat je product tagging kunt toepassen moet je een aantal stappen doorlopen. Allereerst moet je account goedgekeurd worden door Instagram. Dit doe je door naar ‘instellingen’ te gaan. Daar kies je voor ‘winkelen’ en daarna op ‘Tag producten’. Als laatste selecteer je de productcatalogus en klik op ‘doorgaan’.

Als dit is gelukt, kies je een foto die je wilt plaatsen. Tik op het product op de foto die je wilt taggen. Kies vervolgens de naam van het product. Instagram zoekt dan in de gekozen catalogus naar het juiste product. Klik vervolgens op ‘delen’. Als alles goed is gegaan worden de tags op de onderstaande manier weergegeven. De feed van het Instagramaccount geeft ook weer of een afbeelding een product tag bevat (te zien aan winkel icoontje).

Instagram shopping geeft, naast de normale statistieken, extra inzicht in je volgers. Deze hebben betrekking op de presentaties van de productlinks. Zo krijg je inzicht in het aantal kliks op bepaalde productlinks en welke conversies dit heeft opgeleverd.


Instagrampost van Zara met producttags                            Account feed van Zara met producttags

Winkelsticker op Instagram

Naast de swipe up, kun je sinds dit jaar ook een winkelsticker toevoegen. Dit is een soort tag die je in je story kunt plakken. Met deze sticker maak je duidelijk dat je het product uit de story in jouw webwinkel kunt kopen. Het doel van de sticker is het aantrekken van meer websitebezoekers en het verrijken van je conversies.

Hoe werkt het?
Bij het aanmaken van een story kun je, net als bij een producttag, een productsticker toevoegen. Uit de geselecteerde catalogus voeg je een product toe aan je story. Als een volger op het product klikt, surft hij vervolgens naar het product. Daar is meer informatie te vinden. Als hij of zij nog steeds enthousiast is over het product, kan er verder genavigeerd worden naar de website.

Instagram Live

Deze functie van Instagram wordt nog maar door een kleine groep zakelijke gebruikers ingezet. Frankwatching stelt dat dit slechts 10% van de bedrijven is. Eigenlijk is dit best raar omdat Facebook bijvoorbeeld claimt live video’s hoger in de feed te plaatsen dan andere stories. Of dit bij Instagram ook zo is, is nog niet helemaal duidelijk. Door een opvallende ring valt jouw live video in de Instagramfeed van jouw volgers in ieder geval extra op. Live video’s zijn bijvoorbeeld perfect om in te zetten tijdens een evenement of ander opvallende gebeurtenis. Het is belangrijk om altijd rekening te houden met je doelgroep en de bedrijfsdoelen. Wat wil je laten zien en nog belangrijker; wat willen je volgers zien?

Hoe werkt het?
Als je een live video wilt uit starten, klik je linksboven in het scherm op het camera icoontje. Onderaan klik je op ‘live’ en vervolgens op ‘live gaan’. Terwijl je live bent, krijg je real time inzicht in het aantal kijkers en de reacties van kijkers. Als je wilt, kun je direct reageren op deze reacties.

Afrekenen via Instagram

Sinds maart dit jaar is het voor een selecte groep e-commerce bedrijven mogelijk om volgers via Instagram te laten afrekenen. Het hele aankoopproces vindt dus plaats op Instagram zelf. De reden voor deze ontwikkeling is dat gebruikers het platform liever niet verlaten. Het betreft een pilot voor grote merken zoals Adidas, H&M, Nike en Zara. Als dit aanslaat zal dit ook voor kleine e-commerce bedrijven mogelijk worden. Al is het op dit moment nog niet zo ver.

Als de functie schaalbaar blijkt, zal dit grote invloed hebben op de e-commerce sector. Kleinere bedrijven kunnen bijvoorbeeld beter concurreren met grote e-commerce websites. Kleinere spelers hebben vaak een betere band met hun volgers dan grote merken. Daarmee is hun geloofwaardigheid hoger, wat weer kan resulteren in hoge verkoopcijfers.

Welke optie werkt het?

Het is niet 1, 2, 3 te zeggen welke optie het beste werkt voor jou. Dit is namelijk afhankelijk van jouw aangeboden producten, doelgroep, conversiedoelen etc. Vaak is het een combinatie van verschillende opties. Het is belangrijk om verschillende functies gezamenlijk én afhankelijk van elkaar te testen en op basis daarvan te bepalen wat het beste werkt.

De ontwikkelingen omtrent Instagram gaan razendsnel. Wij zitten er bovenop en houden dit nauwlettend in de gaten. Heb je vragen over het inzetten van Instagram op zakelijk gebied? Kom gerust langs voor een goed gesprek en een kop goede koffie.

| |

Geef een reactie