Geschreven door sjoerd op

Een maand geleden heeft mijn collega Derek al een blogpost geschreven over het nut van de sitelinks in het kader van AdWords optimalisatie. Als je deze post nog niet hebt gelezen kan ik je aanraden dat hier alsnog te doen. Als je naar aanleiding van zijn blogpost de sitelinks al hebt geprobeerd, zul je gezien hebben dat dit een sterk effect kan hebben op het aantal bezoekers naar je website!

Omdat Google altijd blijft experimenteren is er een nieuwe mogelijkheid die binnenkort ook in Nederland aan deze sitelinks wordt toegevoegd. In plaats van de vier tekstregels van de vorige versie kun je nu vier advertenties als sitelinks laten zien.

Voorbeeld nieuwe sitelinks advertenties

Stel dus dat je een pizzabedrijf hebt met een AdWords campagne. Naar aanleiding van onze vorige blogpost heb je sitelinks toegevoegd en nu sta je bovenaan de pagina met deze advertentie:

Voorbeeld oude sitelinks

In je campagne heb je onder andere de volgende advertenties staan:

Voorbeeld advertenties

Zoals je ziet zijn deze advertenties sterk verbonden met de sitelinks die je in het plaatje erboven ziet staan. De advertentie “Example Pizza – Great Deals” wordt dan ook verbonden met de sitelink “Deals In Your Area”. Dit wordt in het voorbeeld voor alle vier de teksten gedaan en de sitelinks zien er dan als volgt uit:

Voorbeeld nieuwe sitelinks

Niet alleen kun je op deze manier veel meer tekst gebruiken om mensen over te halen naar je website te komen, het zorgt ook echt voor meer bezoekers. Er zijn maar twee voorwaarden om dit te laten werken. Je advertenties moeten boven de natuurlijke resultaten worden weergegeven en je moet advertenties in je campagne hebben die aansluiten bij de sitelinks. Hierdoor heb je dus ook zelf in de hand welke tekst er uiteindelijk komt te staan.

Prestaties sitelinks bekijken

Als je de sitelinks hebt ingesteld kun je vervolgens in het advertentietabblad “advertentie extensies” op “segmenten” en “kliktype” klikken om te zien hoe je sitelinks presteren.

Adwords kliktype menu

In dit tabblad kun je precies zien hoeveel bezoekers je met de sitelinks binnen hebt gekregen, uitgesplitst naar kliks op de koptekst en op de sitelinks zelf. En het mooiste is misschien nog wel dat kliks op de sitelinks je niet meer kosten dan elke andere klik!

Wil je weten hoe je deze sitelinks instelt of je Adwords uitbesteden? Neem dan contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

5 reacties op “Vernieuwde sitelinks voor nog betere resultaten

  1. Selcuk Agirman schreef:

    Worden de organische resultaten nog wel weergegeven na deze aanpassing? Volgens mij gaan de organische resultaten hierdoor nog meer omlaag, maar dit bied natuurlijk weer kansen voor website’s die aan Adwords doen.

  2. Robin Zwiers schreef:

    @Selcuk Agirman. Bedankt voor je reactie. De organische resultaten worden nog wel weergegeven, ze worden alleen wel iets verder op de pagina naar beneden gedrukt. Dit zie je nu ook al wanneer de oude sitelinks worden weergegeven.

    En zoals je zegt, dit maakt dat Adwords advertenties nog beter opvallen.

    Denk jij dat dit een goede ontwikkeling is?

  3. Selcuk Agirman schreef:

    @Robin Voor de SEA is het goed, zo kan je meer bezoekers krijgen op zoektermen die winstgevend zijn maar heb je wel minder bezoekers uit de SEO, omdat deze steeds meer naar beneden wordt gedrukt.

    Dus voor de webshops die adverteren is het eigenlijk een slechte ontwikkeling omdat er nu meer op de adervertenties geklikt wordt in vergelijking tot de organische kliks.

    Al met al moet je iedere nadeel omvormen tot een voordeel en hier ligt zeker kansen, want als je in het begin een van de eerste bent met deze sitelinks dan valt je advertentie enorm op dus dit betekent betere CTR welke zorgt voor een betere kwaliteitscore dus de CPC zal dan lager worden.

    Weet je wanneer deze nieuwe sitelinks wordt ingevoerd?

  4. Selcuk Agirman schreef:

    Sorry voor mijn tekst daar boven ging met mijn tel typen iets ging waarschijnlijk mis.,

  5. Robin Zwiers schreef:

    @Selcuk Bedankt voor je reactie. De SEA heeft hier zeker meer voordelen bij dan de SEO. Wanneer zowel de advertentie als het organische resultaat bovenaan staan is er inderdaad de kans dat de verhouding betaalde kliks / onbetaalde kliks nu duurder voor je wordt. Daarbij moet je natuurlijk wel bedenken dat het in de organische resultaten lang niet zeker is dat je ook op die bovenste positie staat.
    In veruit de meeste gevallen gaat SEA ook niet ten koste van de organische resultaten, zeker op de termen die niet de merknaam bevatten.
    Daarnaast is het zoals je al aangeeft inderdaad een voordeel dat door de verbeterde kwaliteitsscore je CPC omlaag gaan.
    Overigens is deze ontwikkeling vorige week in de VS ingevoerd en staat nu op de rol voor Europa. Helaas is er nog geen datum bekend gemaakt. We raden wel aan om er nu vast naar te kijken zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan.
    Zodra dit in Nederland is doorgevoerd gaan wij dit zeker testen en we zullen je dan ook zeker op de hoogte houden!

Geef een reactie