Geschreven door jarno op

Wil je jouw AdWords-account optimaal gebruiken? In deze blogpost enkele ideeën om verdere groei te realiseren met de diverse mogelijkheden van AdWords.Groei realiseren - afbeelding

Stel, je hebt een standaard AdWords-campagne (of enkele campagnes) draaien en bent al enige tijd bezig om deze te optimaliseren. Wat kan dan een volgende stap zijn om verdere groei te realiseren? Wat kun je nog meer ondernemen om het conversiepercentage te verhogen? Hieronder vier ideeën om je AdWords-campagnes verder uit te bouwen.

1. Remarketing

Met een remarketing-campagne kun je mensen die interesse hebben getoond opnieuw bereiken om te proberen ze terug te halen naar je site. Dit kunnen bijvoorbeeld mensen zijn die de site hebben bezocht zonder een conversie te doen. Of mensen die iets in het winkelmandje hebben geplaatst maar geen bestelling hebben gedaan. Door deze bezoekers te retargeten, kun je ze elders op het web opnieuw attenderen op jouw site. Je kunt ze een (beeld-/dynamische-/tekst-) advertentie tonen op sites in het Display Netwerk. Of ze een speciale tekstadvertentie laten zien als ze opnieuw zoeken binnen Google.

Remarketing is vooral interessant als het bestelproces gemiddeld langer is dan een dag. Bij duurdere producten beslissen mensen vaak later. Ze kijken, vergelijken, overleggen om daarna pas terug te keren en de conversie te voltooien. Juist dan is het interessant om remarketing in te zetten, zodat je ‘aanwezig’ blijft tijdens de koopcyclus.
Tijd tot aankoop in AnalyticsIn Analytics kun je bij Multi-channel trechters / Vertraging goed zien na hoeveel dagen mensen bestellen. Ook multi-channel trechters / padlengte kun je gebruiken: hoeveel interacties zijn nodig voordat tot conversie wordt overgegaan? Of kijk bij e-commerce / tijd tot aankoop.

2. Google Shopping campagne

Sinds september 2014 is de oude PLA-campagne definitief vervangen door Google Shopping-campagnes. In Google zoeken heb je ze vast gezien: productfoto’s (met prijs, korte zin en site-adres) bij de zoekresultaten. Dit zijn Google Shopping advertenties. Het is ook mogelijk om alleen binnen Google Shopping te zoeken naar producten:

Google Shopping voorbeeld

Zoals je ziet, trekken de productfoto’s sterk de aandacht. Heb je een webshop en wil je met jouw producten ook in Google Shopping aanwezig zijn? Dat is verstandig. Het is gebleken dat de kosten per conversie (CPA) lager ligt en de doorklikratio (CTR) aanzienlijk hoger. Om te starten heb je een Google Merchant Center nodig met daarin een goede productfeed. Deze moet je vervolgens koppelen met AdWords.

3. Dynamische remarketing

Dit is alleen mogelijk als je een Google Shopping campagne hebt. Je kunt dan nog een stap verder gaan met het specifiek retargeten van potentiële kopers. Bezoekers van je site die specifieke productpagina’s hebben bekeken maar geen bestelling hebben gedaan, kun je precies die producten nogmaals laten zien.

4. Display-campagne

Display campagnes zijn zeer geschikt voor het vergroten van je naamsbekendheid. Mensen zien je op de plek waar ze graag komen. Uit ervaring weten we dat display advertenties goed ondersteunend kunnen werken voor je bestaande advertentiecampagnes. Je vergroot de ‘top of mind awareness’ met display-advertenties op de juiste plekken online. Omdat men je kent, stijgt ook de doorklikratio in het zoeknetwerk, zo is onze ervaring. Je kunt specifiek targeten op doelgroepen, onderwerpen, interessegroepen en plaatsingen.

Wil je optimaal rendement halen uit de AdWords-mogelijkheden en heb je interesse in één van deze opties? Neem eens vrijblijvend contact met ons op! We helpen je graag om verdere groei te realiseren.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Vier ideeën om groei te realiseren met AdWords

  1. wilbert schreef:

    Hallo Evelien,

    Wat kost een reclame campagne (SEA)

    1. Evelien schreef:

      Beste Wilbert,

      Dankjewel voor je reactie. Een AdWords-campagne is er in allerlei soorten en maten. De prijs is dus ook afhankelijk van vele factoren.
      Uiteraard kunnen we dat vrij snel inzichtelijk maken, maar daarvoor hebben we iets meer informatie nodig. Aangezien ik geen contactgegevens van jou zie, wil ik je vragen om een berichtje te sturen per email naar evelien@zeo.nl of bel 030-7115555. Ik hoor graag van je!

Geef een reactie