Geschreven door nathalie op

dynamic-remarketingJe bent vast wel eens in aanraking geweest met dynamische remarketing. Je hebt net een paar schoenen of een vakantie bekeken online. Nog geen paar uur later zie je precies die schoenen en vakanties die je bekeken hebt terugkomen in banners. Sommige partijen laten deze banners vervolgens zo vaak zien dat het gaat irriteren. Wat moet je vooral niet doen bij dynamische remarketing?

1. Producten laten zien die uitverkocht zijn

Het lijkt heel logisch maar toch gebeurt het: producten in banners terwijl deze niet op voorraad zijn. Het is niet alleen frustrerend voor degene die net op een banner geklikt heeft met het besluit om te gaan kopen, maar ook voor jou als adverteerder is het niet slim. Je betaalt namelijk voor een klik op een banner terwijl deze nergens op uitkomt en  dus niks oplevert. Zorg dat de producten die niet meer op voorraad zijn in je productfeed op ‘out of stock’ staan, zodat ze ook niet vertoond worden in de banners.

2. Dynamische remarketing banners tonen aan bezoekers die al gekocht hebben

Ook dit punt klinkt heel logisch maar wordt toch vaak vergeten. Vaak wordt de dynamische remarketing ingesteld op bijvoorbeeld bezoekers die een productpagina of een bepaald product bekeken hebben, of bezoekers die hun winkelwagen gevuld hebben maar niks gekocht hebben. Daarbij wordt vergeten om bezoekers die iets gekocht hebben uit te sluiten van deze targeting. Het is heel vervelend om een week na je aankoop het product nog steeds terug te zien komen.

3. Dynamische remarketing banners targeten op alle website bezoekers

Het hele idee achter dynamische remarketing is dat je die producten kan tonen waar een bezoeker eerder interesse in heeft getoond. Door ‘alle websitebezoekers’ te targeten in je dynamische remarketingcampagne, target je niet specifiek en valt de relevantie van je banner weg. Dit is zonde! Maak dus altijd verschillende segmenten aan om je campagne op te targeten. Denk aan winkelwagen verlaters en bezoekers die specifieke producten hebben bekeken.

4. Slechte productfoto’s en informatie gebruiken

Bij dynamische remarketing worden de afbeeldingen, titels en prijzen automatisch in de banners geladen vanuit je productfeed. Als de afbeeldingen en informatie op je website dus niet geoptimaliseerd zijn, kun je beter niet dynamische remarketing in zetten. Het is belangrijk om goede, duidelijke productfoto’s te vertonen, pakkende producttitels en ook niet geheel onbelangrijk: de juiste prijs van het product. Zorg er dus voor dat de afbeeldingen en informatie goed op je website en in je productfeed staan als je gaat starten met dynamische remarketing.

5. Je dynamische remarketing campagne te lang en te vaak laten zien aan dezelfde persoon

Hoe lang wil je iemand ‘achtervolgen’ met je producten nadat deze de website bezocht heeft? Afhankelijk van hoe lang het oriëntatie proces van je doelgroep is, wil je dit niet te lang en te vaak doen om irritatie te voorkomen. Voor een paar schoenen bijvoorbeeld, waarbij het oriëntatie proces niet heel lang is, zou een remarketinglijst van 14 dagen lang genoeg zijn. Om ervoor te zorgen dat de banner niet te vaak aan dezelfde persoon vertoond wordt, kun je een frequency cap instellen. Hierbij geef je een maximum aan het aantal keer dat een banner per dag of per week aan een persoon vertoond wordt.

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij je dynamische remarketing campagne of zou je graag een dynamische remarketingcampagne in willen zetten maar weet je niet hoe? Neem dan contact op via 030 – 711 55 55!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie