Geschreven door nathalie op

Misschien heb je het al wel gemerkt, maar de afgelopen tijd is het organische bereik van berichten op Facebook gedaald. Van alle fans van je bedrijfspagina ziet nu nog ongeveer 6% je berichten. Volgens Facebook is de relevantie van de berichten groter geworden.

Schermafbeelding-2014-05-05-om-13.12.28

Gelukkig zijn er een aantal manieren om het bereik van je berichten te vergroten. Deze zal ik in deze blogpost gaan bespreken. Allereerst is het handig om te weten wat er voor zorgt dat het bereik omhoog gaat. Belangrijk hierbij is de populariteit van je bericht. Dit houdt in: het aantal likes, comments, shares en clicks die er op je bericht komen. Hier volgen enkele tips om de populariteit van je bericht te vergroten. 

1. Plaats berichten wanneer je fans online zijn

In de Insights van je Facebookpagina kun je zien wanneer je fans online zijn. Hier kun je gebruik van maken bij het inplannen van je berichten. Als je een piek ziet vanaf bijvoorbeeld 19:00 uur, dan kun je je bericht iets daarvoor inplannen. Zo is de kans groter dat het bericht door meer mensen gezien wordt.

blogpost insights

2. Plaats berichten die uitnodigen tot interactie

Je bericht krijgt een groter bereik naarmate er meer interactie op is. Dit betekent hoe meer likes, reacties en shares, hoe groter het bereik over het algemeen wordt. Het is belangrijk om dit in gedachten te houden bij het maken van de content. Hoe nodig je nu uit tot interactie? Je kunt bijvoorbeeld een dilemma voorleggen aan je fans of ze een vraag stellen. Mensen geven graag hun mening en zullen dus ook sneller een reactie achterlaten bij je bericht Ook een spelletje of raadsel werkt vaak goed omdat dit geassocieerd wordt met iets leuks.

3. Wissel af met het soort bericht

Om je fans wat afwisseling te geven in je soort content én om te testen wat het beste werkt, is het een aanrader om het soort bericht af te wisselen. Zo kun je een stukje tekst met een afbeelding plaatsen, maar ook quotes, video’s en links naar interessante artikelen of je eigen website behoren tot de mogelijkheden. Door af te wisselen wordt het niet eentonig voor je fans en is de kans groter dat er interactie blijft komen op je berichten. Daarbij kun je je berichten steeds beter maken door in je insights te kijken op welke berichten de meeste interactie komt. Hier kun je veel van leren!

4. Blijf actueel met je content

Inspelen op datgene wat je fans bezighoudt zorgt negen van de tien keer voor meer interactie. Zo kun je bijvoorbeeld inhaken op nationale feestdagen of evenementen. Bedenk wat jouw fans bezighoudt op die dag, wat is er allemaal in het nieuws? Door berichten te plaatsen die hierop inhaken kom je betrokken over en zullen fans sneller een actie ondernemen op je bericht.

5. Gebruik duidelijke call-to-actions

Met een duidelijke call-to-action haal je je fans over tot een handeling. In dit geval kan dat zijn om het bericht te liken, erop te reageren of deze te delen met vrienden. Dit kan in de vorm van een actie of aanbieding waarbij er kans gemaakt wordt op een prijs bij het liken en delen van een bericht, maar het kan ook door een stelling op te schrijven en hierbij te zetten: “Like als jij het hiermee eens bent!”

Door een call-to-action in je bericht te verwerken is er een grotere kans dat je fans zich aangesproken voelen om een actie te ondernemen zoals liken of reageren.  Wel is afwisseling hierin belangrijk en ook niet elk bericht hoeft een call-to-action te bevatten.

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het beheer van je Facebookpagina of heb je vragen naar aanleiding van deze blogpost? Neem dan gerust contact op! We helpen je graag.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Vijf manieren om je organische bereik te vergroten op Facebook.

  1. Twiceasnice schreef:

    Een vraag.
    In een tijdsbestek van 6 weken zijn wij van 99 naar 777 likes gegaan . Wij hebben betaalde advertenties geplaatst. Daarnaast plaatsen wij iedere dag iets op Facebook wat met onze winkel te maken heeft.Meerdere malen ook iets gepromoot. Op het moment als wij stoppen met betalen krijgen wij er geen likes meer bij. Hoe kan dit? Wat doen wij fout? Wat moet ik doen om 1000 likes te gaan krijgen? Ook een deel-win-like actie levert niets op. Of moet ik maar blijven betalen!

    1. Nathalie Kippersluis schreef:

      Hallo,

      Bedankt voor je reactie. Wanneer je adverteert op Facebook of betaalde posts plaatst, bereik je een hele nieuwe doelgroep van mensen die je pagina nog niet geliked hebben. Bij het plaatsen van een ‘gratis’ bericht op Facebook krijgt slechts een klein deel van je volgers het bericht te zien. Vandaar dat het aantal nieuwe likes kan stagneren wanneer je stopt met adverteren. Het is dus wel aan te raden om bepaalde berichten te promoten door er budget op te zetten als je doel het vergroten van het aantal likes is. Probeer eerst meer interactie te hebben met de huidige (nieuwe) fans. Bekijk eens een aantal leuke ideetjes op: https://www.zeo.nl/geen-categorie/zeo-op-frankwatching/. Hoe hoger de interactie op een bericht, hoe groter je bereik wordt.

      Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen!

      Groet,
      Nathalie Kippersluis
      Zeo

Geef een reactie