Geschreven door Kelly Zomer op

Naast de opkomst van voice search, wordt visual search ook steeds populairder. De techniek op zich bestaat al jaren en toch is het nu erg actueel. De technologie van visual search wordt continu verbeterd en het gebruik ervan stijgt over de verschillende platformen. Goed om te weten: visual search wordt vaak gebruikt door mensen met een hoge koopintentie. Logisch, want zij willen graag het product zien voordat ze overgaan tot aankoop. Lees in deze blogpost hoe visual search precies werkt en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen.

Wat is visual search?

Visual search is een manier van zoeken op het internet door middel van foto’s en afbeeldingen. Je richt je camera op een voorwerp en met behulp van visual search worden vergelijkbare voorwerpen weergegeven in de zoekresultaten. Er wordt gebruik gemaakt van artificial intelligence (AI) om gerelateerde afbeeldingen te vinden. Deze zoektechniek is perfect voor de retail industrie en e-commerce, mede door de hoge koopintentie van de consumenten. De consumenten ervaren het als onhandig en inefficiënt om via zoekwoorden het juiste product te vinden. Visual search is te gebruiken op diverse platformen, zoals zoekmachines Google en Bing, webshops als Amazon, maar ook via social media platformen. Denk hierbij aan Pinterest.

SEO optimalisatie voor visual search

Voor het laten slagen van het visueel zoeken moet je focussen op de organische zichtbaarheid van de afbeeldingen. Om dit te doen zijn er drie factoren van belang, namelijk SEO optimalisatie, structured data en social media. Om de SEO voor de afbeeldingen te optimaliseren kun je een sitemap aanmaken. Een sitemap is een soort van inhoudsopgave voor je website waarin informatie over de pagina’s, video’s en bestanden op je website verstrekt wordt. Zorg ervoor dat van elk product afbeeldingen vanuit meerdere hoeken zijn geüpload op de website. Het logo van jouw merk is de onderscheidende factor, dus zorg ten alle tijden dat deze goed zichtbaar is op de afbeeldingen. Vergeet ook niet de alt-tekst toe te voegen aan je afbeeldingen, dit geldt niet alleen voor visual search, maar is in alle gevallen beter voor je SEO.

De toekomst van visual search

Visual search zal zich verder ontwikkelen en alleen maar populairder worden. Het voordeel van het gebruik van artificial intelligence is dat de technologie zichzelf na elke zoekopdracht slimmer maakt en bijleert. Daarnaast wordt het eenvoudiger om visual search te integreren met chatbots, waardoor een gesprek gestart kan worden met een afbeelding.
Wil je weten hoe je de SEO op jouw website visual search proof maakt? Wij denken graag met je mee tijdens een vrijblijvend gesprek. Neem hiervoor even contact met ons op.

| | | |

Geef een reactie