Geschreven door Eva Meeus op

Remarketing is een veelgebruikte marketingtool om mensen die jouw website (of webshop) hebben verlaten zonder conversie, te verleiden om terug te keren en alsnog de gewenste actie te voltooien. Remarketing werkt op basis van cookies. De reguliere kanalen voor remarketing zijn bij de meeste marketeers wel bekend, zoals banners in het display netwerk van Google of advertenties binnen Facebook en Instagram. Maar heb je wel eens gedacht aan remarketing via YouTube? We vertellen je er in deze blogpost graag meer over.

Remarketing met videocontent

Remarketing kan de effectiviteit van je campagnes aanzienlijk verhogen. Of je je nu richt op verkopen, meer registraties, of het versterken van je merkbeleving. En met aansprekende video is dat aantrekkelijker dan ooit. YouTube is de op één na grootste zoekmachine ter wereld. En jouw aansprekende videocontent kun je op YouTube dan ook laten zien aan miljoenen kijkers. Daarnaast kunnen de videoadvertenties ook ingezet worden op sites van videopartners voor een nóg groter bereik.

YouTube remarketing kan ingezet worden tijdens meerdere fases van de customer journey; zoals vergelijken, kopen en herhalen. Hierbij een paar voorbeelden waar video-remarketing op YouTube toe kan leiden.

  • Engagement vergroten door volgers voor jouw YouTube kanaal aan te trekken.
  • Leads of potentiele klanten benaderen en direct naar je site leiden.
  • Jouw doelgroep overhalen tot een verkoop door middel van specifieke acties.
  • Storytelling van je bedrijf als onderdeel van je brandingstrategie.

Theoretisch gezien kun je alle bovenstaande doelen ook bereiken met de traditionele vormen van remarketing. Maar wij geloven in de kracht van visueel aantrekkelijke vormen van marketing en een tekstadvertentie of statische bannerset springt toch veel minder in het oog. Daarnaast heeft YouTube een gigantisch bereik. Kortom; kwaliteit én kwantiteit in één kanaal.

Hoe werkt remarketing binnen YouTube?

De eerste stap is het koppelen van je YouTube-account aan je Google AdWords account. Op deze manier maak je het mogelijk de bezoekers op YouTube te retargeten. Op basis van cookies kun je nu remarketinglijsten gebruiken om deze personen te targetten. Dit kan zijn op basis van de genomen actie, zoals onder andere;

  • Een specifieke video bekeken via je kanaal (afgekeken of langer dan 30 seconden)
  • Geabonneerd op een kanaal
  • Een bepaalde video geliked
  • Een video van een kanaal toegevoegd aan een afspeellijst

De YouTube remarketinglijsten kunnen ook weer gebruikt worden als input voor remarketing in het Display netwerk en voor Search. Lees hier meer over het maken van remarketinglijsten voor videocampagnes.

De voordelen op een rijtje

  • Hoog rendement met remarketing op YouTube doordat mensen vooraf al hebben aangetoond interesse te hebben in je bedrijf.
  • Het YouTube platform is al groot, maar door jouw videoadvertenties ook op partnersites te vertonen kan het bereik enorm zijn!
  • Je betaalt alleen voor mensen die jouw boodschap daadwerkelijk hebben gezien. De kosten voor bijvoorbeeld bumper ads (6 seconden video’s) worden bepaald aan de hand van CPM (kosten per 1.000 vertoningen) of op basis van CPV (kosten per weergave).

Remarketing en de AVG-wetgeving

Met de komst van nieuwe Europese privacywetgeving moet je toestemming van de gebruiker hebben via een opt-in om gebruik te maken van remarketing, aangezien je gebruik maakt van marketingcookies. De grootste wijziging met de komst van de AVG-wet binnen re-marketing is dus de gebruiker nu actief toestemming moet geven voor het opslaan en verwerken van persoongegevens.

Bij adverteren binnen YouTube ligt dit met iets anders. Het voordeel van YouTube remarketing is dat de gebruikers de voorwaarden van Google reeds hebben geaccepteerd en daarmee toestemming geven voor remarketing op dit platform. Je kunt dus altijd mensen die interactie hebben gehad op je video remarkteten. Dat is handig!

Meer weten (of direct starten)?

Ben je net als ons overtuigd van de kracht en voordelen van YouTube remarketing? Neem dan even contact met ons op over de mogelijkheden voor jou bedrijf. Geen video advertentie op de plank liggen? Geen probleem, Zeo neemt ook de productie graag van je uit handen.

| |

Geef een reactie