Geschreven door Mariska van den Berg op

Hoi mijn naam is Dwain Olsem en ik loop stage bij Zeo webmarketing bij de afdeling webdesign. Ik hou mij vooral bezig met het bouwen en ontwerpen van websites. In deze post wil ik jullie het een en ander uitleggen over het ontwerpen van een website en wat de trends zijn op dit moment.

Trend historie

We zijn ver gekomen met het ontwerpen van websites. In de begin jaren van het internet waren de meeste websites niet mooi vormgegeven in vergelijking met nu. Neem bijvoorbeeld de geanimeerde gif plaatjes en achtergronden die bijna elke kleur van de regenboog hadden. Ook waren de teksten nauwelijks leesbaar.

In de loop der jaren zijn websites enorm verbeterd met betrekking tot de vormgeving ervan. Je hebt bijvoorbeeld vast wel eens van de term web 2.0 gehoord. Dit heeft niets te maken met de vormgeving van een website mocht je dat denken. De term web 2.0 slaat meer op het feit dat het internet nu meer gebruik maakt van webapplicaties en sociale media, zoals facebook hyves etc.

Binnen web 2.0 staat de gebruiker en zijn content centraal en vroeger was het zo dat gebruikers geen invloed hadden in/op een website. De “evolutie”, om het zo te noemen, van het internet heeft wel bijgedragen aan een nieuwe stijl van ontwerpen. Zo is het gebruik van gradients (verlooptinten/kleurverlopen) en het gebruik van logo`s of plaatjes met een reflectie aan de onderkant iets wat na web 2.0 steeds meer werd gebruikt.

Web_2_image

Je ziet overigens ook steeds vaker glossy, glimmende icoontjes op websites. Dit is ook te danken aan het web 2.0 fenomeen. Zo zijn er nog veel webdesign trends voorbijgekomen na die tijd.

Huidige trends

Op het internet staan een x-aantal trends waarvan men denkt dat die dit jaar groot gaan worden. Ik zal vandaag vijf van die trends behandelen. Deze trends zijn grote logo`s en headers (bovenste gedeelte van een website), sketchy of handgetekende ontwerpen, typografie, enkele pagina layouts, en grote plaatjes.

voorbeelden

In mijn volgende blog behandel ik nog eens vijf trends en deze zijn modal boxes, minimalisme, super grote footers (onderste gedeelte van een website), intro boxes en magazine layouts.

Grote logo`s en headers

logosheaders

Het idee achter een groot logo of een grote header is dat bezoekers jou moeten onthouden. Zoals een billboard op straat als doel dient om op te vallen en te zorgen dat mensen jouw merk onthouden, is het de verwachting dat websites dit jaar meer gebruik zullen maken van deze trend om gebruikers de website/product te laten onthouden.

Handgetekende ontwerpen

handgetekend

Handgetekende ontwerpen zijn niet echt nieuw, maar worden weinig gebruikt. Het idee hierachter is dat deze trend meer gebruikt zal worden voor bedrijfsontwerpen. Het is nog wel een eng gegeven, omdat weinig mensen zich aan deze trend willen onderwerpen. Het doel van deze trend is ook om de van een koele onpersoonlijke website een warme en persoonlijke uitstraling te creëren, door middel van getekende elementen in een website.

Typografie

typografie

Typografie is een trend die nog vrij jong is in de webdesign wereld. Het is haast ondenkbaar om te spelen met verschillende typen fonts (lettertypen) in een website, zonder daarbij de gebruiksvriendelijkheid te storen. Als je deze trend als basis van je ontwerp neemt zal het interessanter zijn voor een bezoeker, dan veel foto`s op je website. Het idee achter deze trend is dat, hoewel het nog in de kinderschoenen staat, er dit jaar meer mee geëxperimenteerd zal worden.

Enkele pagina layouts

eenpaginalayout

Het idee achter deze trend is dat je een website gaat zien als een visitekaartje. Op een visitekaartje staan alleen de belangrijkste informatie in een oogopslag, aangezien het maar een kaartje is. Hetzelfde geld voor een website. Hierin zal je dan jezelf als ontwerper moeten uitdagen om alles wat je kwijt wil op een pagina te zetten. Deze trend zal zich meer richten op persoonlijke (portfolio)websites dan op bedrijfswebsites.

Grote plaatjes

grootplaatje

Deze trend lijkt op de trend van de grote logo`s en headers. Een groot plaatje zorgt ook voor een visuele impact, zodat bezoekers van je website je site zullen gaan onthouden. Grote plaatjes zijn niet een deel van je merk. Ze zijn er om mensen uit te nodigen naar je website.

Hoe nu verder?

Of deze trends succes gaan boeken of dat niemand er wat mee doet is nog maar de vraag. Ik vind ze in ieder geval een toegevoegde waarde hebben voor websites en ik ben benieuwd wat voor trends er nog gaan komen dit jaar. Dit wil niet zeggen dat de trends die we nu al hebben slecht of verouderd zijn, in tegendeel. De huidige trend is wat je er zelf van maakt. Webdesignen is net als kleding gevoelig voor trends. Het ene moment wil iedereen blauw in zijn ontwerpen gebruiken en het andere moment is oranje weer de trend.

Mijn advies is om je niet al te druk te maken over trends op het gebied van ontwerpen. Zolang de klant en ontwerper tevreden zijn over een ontwerp en het een verbetering is qua gebruiksgemak -en vriendelijkheid, is het goed. Al moet ik wel zeggen dat het wel goed is voor je eigen creativiteit om eens om je heen te kijken naar wat men op het moment doet op het gebied van webdesign en daarvan kleine elementen te nemen en die te verwerken in je eigen ontwerp. Zodat je de trend eigen maakt. Neem bijvoorbeeld de trend “grote plaatjes”. Die verwerk je dan in je eigen ontwerp zonder teveel van je eigen stijl te hoeven opgeven.

Van een aantal trends die ik opnoemde maakt Zeo in zijn websites al gebruik. Zoals het minimalistisch neerzetten van content met veel witruimte. Of het gebruik van grote footers. Als je wilt zien wat wij bij Zeo ontwerpen kun je een kijkje nemen bij webdesign.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie