Geschreven door mariska op

Als Internet Marketeer bij Zeo krijg ik heel veel verschillende klanten waarvoor ik de AdWords campagne opzet en beheer. Vaak is de verwachting hoog: ‘Op het moment dat de AdWords campagne online gaat krijg ik veel bezoekers naar mijn site en zullen de conversies (bestellingen en/of leads) stijgen’.

Het doel van de zoekmachine van Google is vraag en antwoord bij elkaar brengen. Iemand vraagt namelijk om informatie en/of aanbod in bijvoorbeeld ‘lange spijkerbroeken online’ en Google geeft daar antwoord op door gratis en betaalde zoekresultaten weer te geven. Met een AdWords campagne kun je er voor zorgen dat je antwoord geeft (met je advertentieteksten) op de vraag (je gekozen zoekwoorden).

AdWords voorbeeld:

Stel dat die mix perfect is: een dame zoekt op ‘lange spijkerbroeken online’ en jouw advertentie zegt:

Lange Spijkerbroeken
www.spijkerbroeken-mode.nl/

Hippe fashion voor alle vrouwen!

Alle merken nú met 50% korting.

De gebruiker zal geneigd zijn op jouw advertentie te klikken, tenslotte pretendeer jij dat je lange spijkerbroeken verkoopt. Vervolgens komt diegene op een overzichtspagina met ¾ spijkerbroeken. Dat kan afhaakpunt 1 zijn.

We gaan van een geduldige bezoeker uit die verder gaat zoeken. Uiteindelijk komt diegene op de pagina met lange spijkerbroeken uit en vindt de broek die bij haar past. Dan wil ze die graag bestellen. Maar waar? De bestelknop is niet aanwezig maar is een tekstlinkje ergens onderaan de informatiepagina. Dat kan afhaakpunt 2 zijn.

Als zij dan alsnog de link vindt en in het winkelmandje komt, ziet ze dat ze eerst zichzelf moet inschrijven en dan ook een dagelijkse nieuwsbrief krijgt. Afhaakpunt 3.

Op deze manier kan de AdWords campagne heel goed in elkaar zitten, maar zullen je bestellingen (naar alle waarschijnlijkheid) niet stijgen. De kosten per bestelling zullen waarschijnlijk veel hoger uitvallen dan nodig!

Hoe voorkom je dit?

  • Laat vrienden, familie en collega’s naar je webshop gaan om een bestelling te plaatsen. Vraag hen om feedback en ga daar vervolgens direct mee aan de slag.
  • Wanneer de AdWords campagne online staat, doe dan af en toe eens een test. Wordt de juiste advertentie weergegeven bij de juiste zoekopdrachten en sluit de bestemmingspagina daar ook bij aan? Kunnen mensen ook makkelijk bestellen of zich ergens voor inschrijven?
  • Gebruik de data in Google Analytics die je verzamelt wanneer de AdWords campagne online staat. Waar vallen veel bezoekers af? Kun je daar redenen voor vinden?
  • Twijfel je over de redenen waarom bezoekers afhaken? Test het dan. Door middel van twee verschillende bestemmingspagina’s te testen in dezelfde periode kun je testen welke beter werkt. Ga vervolgens met diegene verder en maak desnoods nog een keer een variant aan. Dit testen kun je doen door middel van ‘Inhoud Experimenten’ in Google Analytics.

Heb je een AdWords campagne en wil je weten of de mix in jouw campagne juist is? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie