Geschreven door Jordy op

responsive-site

In deze serie van drie blogposts laat ik de belangrijkste trends zien die dit jaar op MARCOM ’13 naar voren kwamen. In dit eerste deel alles over Responsive Design!

Waarom heb je Responsive Design nodig?

We weten het inmiddels allemaal: mobiel is een medium geworden dat niet meer is weg te denken. Het afgelopen jaar kwam er onderzoek na onderzoek uit over de verandering van desktop naar mobiel en tablets. Wellicht heb jij zelf al zo’n onderzoek gezien. Ik zal je allerlei statistieken besparen, maar ik wil toch twee opmerkelijke punten benoemen om aan te tonen dat mobiel niet meer is weg te denken:

  • Eind 2013 zullen er meer mobiele telefoons zijn dan mensen.
  • Facebook heeft meer mobiele gebruikers dan dat er desktop/ laptop gebruikers zijn.

Jouw website of -shop moet hier uiteindelijk, het liefste zo snel mogelijk, op aangepast worden. Een Responsive Design is daarvoor de oplossing.

Heel simpel gezegd is een Responsive Design een website die zich automatisch aanpast aan de grote van het apparaat wat wordt gebruikt. Het is niet even simpel de grootte aanpassen, ook de indeling en de hoeveelheid content wordt aangepast op de grootte van het scherm. Zo kun je mobiele gebruikers bijvoorbeeld aangepaste teksten laten zien die korter zijn dan voor desktop.

Je kan toch ook een aparte mobiele website laten maken?

responsive-design2Dat klopt, een aparte mobiele website kan je ook maken. Hierbij moet je dan vaak gebruik maken van of een geheel andere domeinnaam of m.jouwdomein.nl. En niet geheel onbelangrijk: hij is niet Responsive. Een aparte mobiele website kan wel handig zijn voor heel specifiek gerichte marketingcampagnes.

De voordelen van Responsive Design tegenover een mobiele website zijn dat een Responsive Design flexibeler is, goedkoper in onderhoud (alles achter een CMS), het juiste formaat voor elke apparaat en beter voor je vindbaarheid via de zoekmachines (SEO).

 

 

Google over Responsive websites in een recente update:

De aanbevolen configuratie van een mobiele website volgens Google zijn als volgt:

Sites that use responsive web design, i.e. sites that serve all devices on the same set of URLs, with each URL serving the same HTML to all devices and using just CSS to change how the page is rendered on the device. 

Waarom Google dit aanbeveelt:

We recommend using responsive web design because it has many good aspects:

  • Using a single URL for a piece of content makes it easier for your users to interact with, share, and link to your content, and a single URL for the content helps Google’s algorithms assign the indexing properties for the content.
  • No redirection is needed for users to get to the device-optimized view, which reduces loading time.
  • It saves resources for both your site and Google’s crawlers.

(bron: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/details)

Ook legt Google de nadruk op mobiel door de Enhanced Campaigns voor AdWords te lanceren. Deze worden binnenkort automatisch doorgevoerd. Google ziet Desktops en Tables dan als één apparaat. Lees hier meer over in een eerder blogpost: Enhanced Campaigns.

Kortom, zorg dat je klaar bent voor mobiel door je website te optimaliseren! Heb je vragen of wil je hulp bij het omschakelen naar mobiel, neem dan contact met ons op via 030 711 5555 of via het contactformulier.

Meer lezen over websites op mobiel? Wellicht is deze blogpost over de groei van smartphone verkeer dan ook iets voor jou.

Benieuwd naar deel 2 van dit drieluik? Kijk dan hier.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “De 3 belangrijkste trends op MARCOM ’13 – 1: Responsive Design

  1. Ole Buissink schreef:

    Hoi Jorn,

    Je noemt in je stuk dat je er voor zou kunnen kiezen om teksten voor mobiel korter te maken. Eerste insteek zou kunnen zijn: kortere teksten, leest makkelijker op mobiel. Tweede insteek: misschien ontdek je dat bezoekers vanuit mobiel liever anders aangesproken willen worden. Of juist andersom. Voor beide insteken valt wel wat te zeggen, maar Google geeft juist aan het fijn te vinden 1 url voor content te hebben. Op het moment dat je verschillende content op verschillende devices laat zien, of eigenlijk andersom, je laat bepaalde content weg… ben je dan niet aan het cloaken? Wat weer negatieve impact zou hebben op SEO gebied. Interessante insteek maar zou er wel wat voorzichtig mee zijn.

    Leuke materie, op naar luik drie!

  2. Patrick schreef:

    Hoi Ole,

    Bedankt voor je reactie. We zullen spoedig onze SEO specialisten er naar laten kijken!

Geef een reactie