Geschreven door sjoerd op

In een Zoekmachine Optimalisatie traject richten onze SEO specialisten zich in eerste instantie op de techniek van een website. Het is van groot belang alle belemmeringen op te heffen zodat een zoekrobot je website volledig kan crawlen en alle pagina’s van je website kan opnemen in de index van een zoekmachine. Maar wat doe je nadat je deze technische belemmeringen uit de weg hebt geholpen? Ben je dan klaar?

Helaas niet. Een website kan volledig crawlbaar zijn en goed geïndexeerd, maar je bent nooit klaar met het verbeteren van de vindbaarheid van jouw site of webshop. Waarom niet? Hier vind je de 5 belangrijkste redenen!

1 Google past regelmatig algoritmes aan

In februari kondigde Google 40 wijzigingen aan, in maart 50. In de maanden april (52) en mei (39) werden nog meer veranderingen doorgevoerd en recent deelde Google mede dat er in de maanden juni en juli maar liefst 86 aanpassingen waren ter verbetering van de zoekresultaten. Deze continue improvements – zoals Google ze zelf noemt – zorgen ervoor dat je nooit klaar bent met optimaliseren.

2 Content is King

Deze leus wordt inmiddels clichématig gebruikt, maar nog steeds geldt dat het verzorgen van goed geschreven en unieke content je site waardevoller maakt. Het regelmatig publiceren van creatieve en informatieve artikelen is niet alleen interessant voor je bezoekers maar zoekmachines vinden het ook belangrijk. Zorg er dus voor dat je regelmatig nieuwe teksten publiceert. Wanneer andere websites vervolgens naar jouw artikelen linken word je een authoriteit en bouw je aan een gezond linkprofiel.

3 Content moet ‘fresh’ blijven

In Google’s algoritme updates wordt veelvuldig gerefereerd aan freshness. De zoekmachine biedt graag nieuwe content van websites aan waaraan je kunt zien dat deze goed worden bijgehouden. Dit betekent niet dat je je pagina’s opnieuw moet gaan publiceren, want de historie die een pagina opbouwt is ook zeer waardevol. Maar zorg ervoor dat je drie of vier keer per jaar je content vernieuwd, schrijf nieuwsberichten of persartikelen zodat er altijd verse informatie op je pagina’s is te vinden.

4 Testen, testen, testen

Heb je content geschreven en je daarbij gericht op bepaalde zoekwoorden waar je goed op gevonden wilt worden? Heb je deze zoekwoorden opgenomen in belangrijke on page factoren zoals de titel van de pagina, de (tussen)kopjes en de benoeming van de afbeeldingen op de pagina? Goedzo! Let er vervolgens wel op welke resultaten dit oplevert. Met software zoals RankTracker kun je bijvoorbeeld eenvoudig bijhouden op welke positie je pagina’s worden vertoond. Evalueer wat het je heeft opgelevert en pas op basis hiervan je content weer aan.

5 Meer is beter

Staat jouw website bovenaan de zoekresultaten wanneer gezocht wordt op een voor jou relevante term? Uitstekend! Dan is het de hoogste tijd om je op andere zoektermen te richten die door de doelgroep worden gebruikt. Of kies ervoor om je kennis van zaken te gebruiken voor een nuttige gast-blogpost op een ander blog. Op deze manier toon je je kennis, werk je aan je linkprofiel en trek je nieuwe bezoekers naar je website.

Nadat jouw website zoekmachine vriendelijk is ingericht, begint het SEO-traject dus pas echt. Op (middel)lange termijn zal de investering van het inspringen op nieuwe ontwikkelingen, het schrijven van unieke content en het continu testen en evalueren van je pagina’s zorgen voor klinkende resultaten.

Wil je advies over de techniek van jouw website, over het schrijven van SEO content of het bijhouden van jouw resultaten? Neem gerust contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie