Geschreven door Machteld van Duijvenbode op

Leuk Social media… Maar wat, wanneer en waarom post je het? In dit blog probeer ik je te inspireren met leuke ideeën die voor Leatherlicious goed werken.

Blijf online!

Zorg er voor dat je genoeg content hebt om te plaatsen. Leuke weetjes over je shop, mooie sfeerfoto’s of kijkjes achter de schermen. Het is belangrijk om je volgers te amuseren. Vinden je volgers je niet meer interessant dan liken ze je ook niet meer. Verras je volgers met leuke en interessante posts. Post ieder geval een keer per dag wat op social media, mits je interessante content hebt. Zo vergeten je volgers je niet. Het is niet dat als je zoveel mogelijk post, volgers je leuk vinden. Post je zeven foto’s in tien minuten, dan neigt het naar spam.

Bereik op Social media

Adverteren is tegenwoordig erg belangrijk. Bij het adverteren kun je jou doelgroep specifiek benaderen. Je kunt bijvoorbeeld adverteren op leeftijd, geslacht, interesse, en woonplaats. Is je doelgroep vrouwen tussen de 30 en 60, moeder, houdt van mode en woont in grote steden? Dan krijgt die doelgroep je advertenties te zien.

Leatherlicious sneak preview - social media

Wat post je?

Het leuke van Instagram is dat je alles van je bedrijf kunt laten zien. Van een kijkje achter de schermen tot sfeerfoto’s. Een voorbeeld hiervan is Leatherlicious. Leatherlicious is een webshop met prachtige leren tassen en accessoires van Nederlandse topmerken. Je weet als shopeigenaar welke producten nieuw komen op je website. Geef ze een sneak preview over de nieuwe producten die online gaan komen. Ze houden je site nu vaker in de gaten. En dat is de bedoeling, hoe meer kijkers op je website hoe beter. Laat zien dat je website alleen maar groter wordt, ook je volgers voelen dan die positieve vibe!

Leatherlicious sneak preview 2 - social media

Wat vinden jouw volgers leuk?

Na verschillende posts van Leatherlicious blijkt dat de volgers de sfeerfoto’s het meest ‘’leuk vinden’’. Als het bijvoorbeeld lekker weer is, post Leatherlicious buiten een foto van een product uit haar webshop. Je probeert je dan in te leven in je volgers.

Leatherlicious buiten - social media

Interactie

Een van de belangrijkste punten voor Facebook is interactie. Stel vragen! Spoor je volgers aan om te reageren. Bijvoorbeeld welke kleur tas vind jij het mooist? Vrouwen taggen haar vriendinnen erin. Hoe meer reacties, hoe groter jouw bereik wordt.

Leatherlicious 4 - social media

Hashtags

Dé reden om hashtags te gebruiken is om je bereik te vergroten. Als mensen op zoek zijn naar iets specifieks dan typen ze dat in op Google of social media. Is iemand op zoek naar foto’s van een My Paper Bag tas dan typt zij op Instagram #mypaperbag in. Als je onder jouw post waar die tas op staat ook die hashtag hebt staan, krijgt zij jouw foto in beeld. Zo komt zij op je Instagram account en misschien ook wel via een link op je account naar je webshop! Eigenlijk is het gewoon gratis adverteren…

Maak een planning

Social media kost tijd. Zorg er voor dat je minimaal een week van te voren vooruit hebt gepland. Hootsuite kun je hier ideaal voor gebruiken. Je upload je foto, schrijft je tekstje en kiest de datum en tijd wanneer je het wil plaatsen. Dit scheelt je een hoop tijd die je ook aan andere dingen voor je bedrijf kunt besteden! Bovendien kun je zo meerdere posts vooruit inplannen op het moment dat je een creatieve bui hebt, in plaats van dat je iets ‘moet’ plaatsen vandaag.

Ik hoop dat ik je een beetje heb geïnspireerd met deze voorbeelden. Zelf hou ik me veel bezig met het maken van posts op Instagram, Facebook en andere kanalen. Het leukste vind ik om in de huid van de doelgroep te kruipen. Wat vinden zij interessant? Wat zouden ze delen? Wanneer zouden ze reageren? Door veel af te wisselen en te testen leer je veel over je doelgroep en vergroot je het bereik van je merk ‘organisch’. Dat is fijn om naast je advertentiecampagnes in te zetten. Met advertentiecampagnes focus je dan meer op nieuwe doelgroepen. Met je organisch bereik probeer je de bestaande doelgroep te inspireren en ambassadeur te maken van je merk.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie