Geschreven door Mariska van den Berg op

Bij Zeo houden we ons dagelijks bezig met het beheren en optimaliseren van Social Media marketing. Hierbij draait het enerzijds om het creëren van zoveel mogelijk interactie en anderzijds om het vergroten van het aantal followers of likes. Wie wil er nou geen indrukwekkende like-aantallen zoals landelijk bekende merken als Hi?

Voorbeeld van een pagina met veel likes

 

De vraag: “Hoe krijg ik meer likes op mijn bedrijfspagina?” is dan ook een vraag die we vaak horen. In deze post willen we ingaan op een vraag die hier eigenlijk nog een niveau onder ligt: “Waarom liken mensen een bedrijfspagina?”. Als je het antwoord hier op weet kun je hier namelijk op inspelen en hiermee je likes aantallen vergroten.

 

Wat willen mensen zien op een Facebook Pagina?

 

Over de vraag: ‘Wat willen mensen zien op een Facebook Pagina’  zijn verschillende onderzoeken geweest. Een voorbeeld is het onderzoek van Chadwick Martin Bailey die als nummer één reden ‘kortingen en aanbiedingen’ gaf. Daarnaast gaf hij aan dat Facebook gebruikers vooral vermaakt willen worden en Facebook Pagina’s volgen die vermakelijke content bieden.

Uit een onderzoek van Performics in mei 2012 bleek dat de bedrijven met de meeste likes vaak gerelateerd zijn aan de entertainment industrie. Deze voorkeur voor entertainment is ook terug te zien in het type posts waar mensen op reageren. 44% van de Amerikaanse Facebook gebruikers reageert op posts met een foto. Andere populaire type posts waren video’s (37%) en posts met grappen, strips of memes (36%).

Wat zijn de redenen dat mensen een Facebook Pagina liken?

Om de vraag: ‘Wat zijn redenen voor het liken van een Facebook Pagina? ‘ te beantwoorden is het onderzoek van Performics bruikbaar. Zij kwamen onlangs met de volgende top 10:

Top 10 redenen voor volgen van een bedrijfspagina

In deze Top 10 komen grotendeels dezelfde dingen naar voren als in het eerder genoemde onderzoek van Chadwick Martin Bailey. Opvallend is wel dat hier vooral het “ik ben daar klant” en “ik wil op de hoogte blijven (van nieuwe producten op locaties)” beide hoog scoren. Redenen die verder als belangrijk naar voren komen zijn het verbonden willen zijn met een merk en het sociale aspect van mijn vrienden vinden het leuk of ik ken/ben iemand die er werkt.

Wat kun je hier nou mee als beheerder van een Facebook Pagina? Allereerst: Als je niet werkt voor een bedrijf in de entertainment industrie hoef je niet te vrezen voor je Facebook Pagina. Er zijn meerdere mogelijkheden voor een succesvolle Pagina. De mogelijkheid om via acties volgers te verzamelen blijft een slimme optie. Het is weliswaar niet meer de belangrijkste maar wel de op één na belangrijkste reden voor het liken van een Pagina. Houd hierbij wel Facebook’s regels in de gaten.

Verder: mensen willen Facebook Pagina’s liken van bedrijven waar ze klant zijn. Laat je klanten dus persoonlijk weten dat je een Facebook Pagina hebt en vraag ze om er eens op te kijken. Dit kan bijvoorbeeld heel goed face-to-face. Het vraagt misschien wat lef maar het levert ook veel op. Beloof ze vooral ook dat je ze op deze manier op de hoogte houdt van nieuwe producten of vestigingen. En doe dit ook! Vergeet tot slot vooral ook niet om je werknemers te activeren. Het is de tiende plaats uit de lijst maar “ik werk er of ken iemand die dat doet” kan je nog altijd veel likes opleveren.

Wil je meer weten over hoe je deze tips uit kunt voeren, hoe de regels in elkaar zitten of waar je moet beginnen met een Facebook Pagina, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze Social Media marketing expert.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie