Geschreven door Jordy op

Sinds 13 juni 2014 is er een nieuwe consumentenwet van kracht in Nederland waaraan iedere B2C webshop moet voldoen. In de praktijk blijkt dat lang niet elke webshop zich er al aan houdt. De aanpassingen in de wetgeving hebben belangrijke gevolgen voor de weergave van bepaalde informatie, maar wat betekent dit voor jouw webshop? In deze blogpost de belangrijkste punten.

Herroepingsrecht

Ten eerste is het herroepingsrecht verlengd van 7 naar 14 dagen. Deze termijn gaat van start zodra de consument al zijn bestelde producten heeft ontvangen of de overeenkomst is gesloten. Daarnaast moet er op de website ook een modelformulier beschikbaar zijn. Dit mag digitaal of printbaar zijn. De consument moet het formulier kunnen gebruiken om af te zien van een aankoop. Bekijk een voorbeeld van een modelformulier.

Informatieplicht

Voordat de bezoeker tot  aankoop overgaat, ben je als webshopeigenaar verplicht informatie te verstrekken over het bedrijf, betaling, verzending, retourneren, bestellen en garantie. Deze informatie moet op een begrijpelijke manier geschreven zijn en makkelijk vindbaar zijn.

Een veel gebruikte methode om deze informatie te verstrekken is om links in de footer van de pagina te plaatsen. Deze links verwijzen naar pagina’s waar deze informatie te vinden is. Bol.com maakt gebruik van deze methode:

informatieplicht

Over het algemeen voldoen de meeste webshops aan deze regelgeving door middel van deze of een soortgelijke methode. Waar de meeste webshops echter nog te kort schieten, is bij het nogmaals verstrekken van deze informatie na het afronden van een bestelling, bijvoorbeeld in een bevestigingsmail of bijgevoegd bij de levering. Indien er niet wordt voldaan aan deze informatieverplichting wordt de herroepingstermijn automatisch verlengd van 3 naar 12 maanden!

Prijstransparantie

De nieuwe consumentenwet stelt ook een aantal nieuwe regels omtrent het weergeven van prijzen op de website. Zo moeten alle kosten duidelijk worden vermeld. Denk hierbij aan de totaalprijs inclusief BTW, verwijderingsbijdrage of andere administratiekosten. Wordt de klant hierover niet duidelijk geïnformeerd, dan hoeft de klant deze kosten ook niet te betalen. Ook mogen betaal- en verzendkosten niet meer bedragen dan de daadwerkelijk kosten.

Aanvinken extra opties

Het standaard aanvinken van extra opties is met de nieuwe wetgeving niet meer toegestaan. De consument moet deze opties zelf actief aanvinken. Deze regel kent echter twee uitzonderingen. Akkoord gaan met de algemene voorwaarden mag standaard aangevinkt zijn, mits duidelijk zichtbaar voor de klant. En het standaard aanvinken van een nieuwsbrief inschrijving is toegestaan, maar alleen in het bestelproces. Op andere locaties op de website is dit niet toegestaan.

extra-opties

Bestelproces

De meest opvallende wijzigingen in de wet zijn van toepassing op de laatste stappen van het bestelproces. Zo moet de consument de mogelijkheid hebben  om terug te gaan naar de vorige pagina en moet het duidelijk zijn dat het plaatsen van een bestelling ook een betalingsverplichting inhoudt.

Met name rond dat laatste punt ontstond enige commotie. De mythe is dat de bestelknop letterlijk de tekst “bestelling met betalingsverplichting” moet bevatten. dit is een misvatting. Deze tekst voldoet wel aan de wet, maar het is een ware conversiekiller en gelukkig zijn er alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan tekst onder de bestelknop of simpelweg de tekst van de button veranderen naar “kopen” of “afrekenen” in plaats van “bestellen”.

bestelknop

Wil je weten of jouw webshop voldoet aan de nieuwe wetgeving of wil je weten hoe wij je hierbij kunnen helpen? Neem contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie