Geschreven door Christiaan Jansen op

Welkom in de wereld van webdesign! Misschien dat het voor sommigen een onzichtbaar terrein is dat zich achter de schermen bevindt, terwijl het resultaat juist de voorkant van een bedrijf wordt. Waar moet een webdesign eigenlijk aan voldoen wil het geslaagd zijn?

Wat is je doel als bedrijf?

Juist, meer traffic naar je site generen en conversie verhogen. Want laten we wel wezen: een website moet er niet alleen fraai uitzien maar het moet bovenal iets opleveren. Dat is duidelijke taal bij Zeo.

Om dit te bereiken werkt een webdesigner vanuit een aantal principes. Zo is er een verschil qua functionaliteit tussen een website en een webshop. Bij een webshop zullen meer gerichte stappen genomen worden dan bij een informatieve website.

Wat moet een shop/site kunnen?

  • Helder het product of de dienst communiceren.
  • Duidelijk maken waarom jouw bedrijf dé partij is.
    Oftewel de USP (Unique Selling Proposition) en een claim daarop. Het kan gaan om prijs, kwaliteit, service, locatie, referenties, ervaring etcetera.
  • Een heldere en begrijpelijke routing tonen in de te nemen stappen voor de bezoeker. Voor webshops betekent dit van binnenkomst tot aan betaalproces.
  • Indexeerbaar zijn in Google, want je wil hoog in de zoekresultaten gevonden worden.
  • In een visueel helder grafisch design gegoten zijn dat van het scherm af spat en dat al het bovenstaande bundelt. Het moet bij de stijl van je bedrijf passen, aantrekkelijk zijn en onderscheiden ten opzichte van concurrenten. Zo onthoudt en herkent de doelgroep van bestaande en/of potentiële klanten jou.

4_webdesign

Een kijkje in de keuken

De homepage moet bijvoorbeeld iemands aandacht zien vast te houden. Ooit is vastgesteld dat hier 3 seconden voor zijn. Wat is dan je binnenkomer op de homepage? Een groot beeld of video spreekt aan en oogt aantrekkelijk. Het hangt er echter per bedrijf en per aanbod van af welk design het beste werkt. Denk aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in kleine kantoorartikelen zoals nietjes, haakjes, elastiekjes enzovoorts. Is zo’n bedrijf gebaat bij een homepage met een sfeerbeeld van de doelgroep? Of het gevoel dat je krijgt na aanschaf? Of juist door in een grote afbeelding direct het hele assortiment te laten zien? En natuurlijk op een grafisch aantrekkelijke manier: gelijke afstanden, gelijk perspectief, dezelfde kleurtoon etcetera.

Een geslaagd webdesign structureert hoeveelheden content op rangorde, verduidelijkt de te volgen route, licht call-to-actions uit en moet visueel aantrekkelijk zijn. Een aantal dingen die hier voor toegepast worden zijn:

  • Aanhouden van een basisstramien per verschillende template.
  • Hanteren van dezelfde marges en tussenruimtes.
  • ‘Lucht’ houden in de website (dat willen we allemaal, toch?)
  • Gebruik van een leesbaar en karakteristiek font, met opmaakopties voor teksten zoals Google deze indexeert. Zie hieronder wat voorbeelden voor kleuren (bij branches) en fonts.
  • Verdelen van kleuren, vlakken en beeld op een logische en overzichtelijke manier.

Het belangrijkste is om al deze bovenstaande dingen tot één samenhangend en gebalanceerd geheel maken. De uitdaging van de webdesigner is om alle omvangrijke onderdelen weten terug te brengen tot een compacte kern.

2_kleurstalen

1_fonts

Wat zit er in de gereedschapskist van een webdesigner?

Te beginnen een samen met de klant opgestelde briefing, een blanco papiervel met zwarte marker en een scherpe geest. Daarnaast een Mac, Photoshop, Illustrator en een lettertype catalogus. Onmisbaar is een dampende bak verse koffie natuurlijk…

3_schets

Wil je weten of jouw website voldoet aan een geslaagd webdesign? Neem dan contact op met Zeo, zodat we kritisch met je mee kunnen kijken. Hieruit volgt een advies aan haalbare acties om jouw website optimaal te laten werken!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie