Geschreven door mariska op

Het maken van een webdesign is niet makkelijk. Al te vaak horen wij ‘Deze site vind ik mooi, maak ‘m maar na‘. Dat komt doordat we door de bomen het bos niet meer zien. Begin altijd bij de basis:

  • Wie is je doelgroep? En wat kenmerkt hen?
  • Wat is de kracht (de why) van je bedrijf?
  • Wat wil je bereiken met je site of shop?

Vervolgens kijk je naar de functionaliteiten en uitstraling die je nodig hebt. De drie trends hieronder helpen je een handje op weg, zodat je niet vervalt in wat je kent (en uiteindelijk een webdesign hebt wat bijna hetzelfde is als dat wat je al had).

Trend 1: minder pagina’s
Dit is een trend die zich al jaren geleden heeft ingezet, de zogenaamde one-page-websites. Traditionele webshops hebben meerdere pagina’s met een enorme hoeveelheid aan informatie. Tegenwoordig is hoe minder hoe beter, ook met het oog op mobielvriendelijkheid. Een mobiele bezoeker wil liever scrollen, dan dat hij moet klikken. Bij een webshop is het begrijpelijk dat je een aantal pagina’s nodig hebt voor al je informatie. Toch is het mogelijk om veel informatie samen te voegen op één pagina en je bezoeker door deze pagina heen te laten navigeren. Uiteraard is bij deze trend de aanpak van SEO cruciaal. Daar is een goed advies en een goede aanpak van belang!

1

Trend 2: responsive design & mobiele skin
Mobiel bezoek neemt de laatste jaren enorm toe en dat aandeel stijgt op dit moment nog steeds. Sommige webshops hebben al meer mobiele bezoekers dan desktop bezoekers. Je webshop moet dan ook te bezoeken zijn op een mobiel apparaat. Hierin heb je twee varianten die je de bezoeker kan bieden. De eerste is de responsive weergave die lijkt op de desktop versie en precies dezelfde elementen bevat. De responsive weergave schaalt mee met de grootte van het beeld. Dit kan prima werken op zowel tablet als mobiel, maar het is bewezen dat een mobiele bezoeker de webshop anders bezoekt dan een desktop gebruiker. Om de mobiele bezoeker een goede gebruikerservaring te geven is het beter om te kiezen voor een mobiele skin. Deze is speciaal afgestemd op de mobiele bezoeker en zorgt voor een beter conversiepercentage op mobiel. Niet alleen het design is anders, maar ook de content en zelfs het productassortiment.

tablet-tv

Trend 3: grote beeldelementen & fotografie
Een trend die we steeds vaker zien en toejuichen is het gebruik van veel en vooral grote fotografie. Cliché maar toch waar: één foto vertelt meer dan duizend woorden. De story-telling elementen in een webshop hebben een positieve invloed op de conversie van een webshop. Deze fotografie mag zo groot mogelijk gebruikt worden.Tegenwoordig heeft de gemiddelde desktop bezoeker een mooi HD beeldscherm waarop deze foto’s goed tot zijn recht komen. In deze beeldelementen kan dan tekst gebruikt worden voor een extra toelichting en een extra call-to-action. Deze eye-catching beeldelementen gaan we steeds vaker zien.

lens-camera

Houdt bij het webdesign het doel altijd in gedachte! Een webshop moet meer zijn dan alleen mooi. Laat zien wie je bent met storytelling elementen in de vorm van unieke beelden. Dat scheelt een hoop tekst!

Wil je weten wat Zeo voor je kan betekenen op webdesign gebied? Bel eens naar onze specialisten en vraag om meer informatie! 030 711 55 55. Ztrak. Zó Zeo!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie