Geschreven door jeffrey op

Iedere internetgebruiker krijgt er wel eens mee te maken: het aanmaken van een gebruikersaccount op het web of online een gegevensformulier invullen. Webformulieren ondersteunen vaak belangrijke doelstellingen van de website op het gebied van aanmelden, inschrijven, informatie aanvragen en verkoop. Nieuwsbrieven en E-zines zijn bijvoorbeeld een geweldig middel om van eenmalige website bezoekers potentiële klanten te maken. Voor veel gebruikers op het web is het webformulier helaas nog steeds een grote drempel. Iedere website vraagt om dezelfde gegevens en de aantallen accounts zijn op een gegeven moment niet meer te overzien. Het laten invullen van een standaard webformulier ligt het meest voor de hand, maar welke mogelijkheden zijn er nog meer?

Optimaliseren van het webformulier

Maak je gebruik van een standaard webformulier? Zorg er dan in ieder geval voor dat je hem optimaliseert voor bruikbaarheid en conversie. Er zijn veel dingen om rekening mee te houden, hieronder een korte selectie om het webformulier te optimaliseren:

  • Zorg dat het formulier snel en eenvoudig in te vullen is.
  • Stel alleen de noodzakelijke vragen en zorg dat ze relevant zijn voor het bestelproces. Less is more!
  • Geef duidelijk aan welke invoervelden verplicht zijn en maak het goed inzichtelijk als men iets vergeten is in te vullen. Let er op dat de corrigerende tekst niet negatief is.
  • Is er per verplicht invoerveld een duidelijke foutmelding als er wat misgaat?
  • Is het formulier opgesplitst in stappen waarbij je bij elke stap duidelijk kunt zien waar je in het proces bent? Dit geeft een bezoeker meer zekerheden en rust bij het invullen van het formulier.
  • Kan een bezoeker eenvoudig terug naar de vorige stap? En dan nog de conversie killer: zijn dan alle eerder ingevulde velden nog steeds ingevuld? Als dat laatste niet het geval is ben je echt weg !
  • Leg uit waarom de gevraagde gegevens nodig zijn.

Voor het versturen zijn alle gegevens ingevoerd…

Een conversiekiller: alle ingevoerde tekst wordt automatisch gewist bij een foutieve invoer

Verlaag de drempel

Ondanks optimalisatie staan gebruikers vaak alsnog niet te springen om een webformulier. Het kan daarom helpen om deze drempel te verlagen. Op steeds meer websites kan men tegenwoordig inloggen met een bestaande account. Denk maar aan Facebook Connect en Google Friend Connect. Wanneer je dit toepast, let dan op het volgende:

  • Ken je gebruikers en kies een systeem dat aansluit bij de doelgroep.
  • Herkenbaarheid vergroot het vertrouwen. Let dus op de lay out van het gekozen systeem.
  • Blijf altijd meten en sturen, let op de aanmeldingen en pas de site er op aan.

Soms kan herkenning op basis van geografische locatie toegepast worden. Met name bij het aanbod van locatiegebonden diensten. FourSquare en Google Latitude zijn daar voorbeelden van.

Vergroot de betrokkenheid

Ondanks optimalisatie van het formulier kan er een drempel blijven bestaan. Voordat gebruikers verder kunnen, moet er eerst actie worden ondernomen. Ken de gebruikerservaringen en verbeter deze door stil te staan bij de plek en functie van het formulier of account. Je kunt formaliteiten een natuurlijke plek in het proces geven: laat een gebruiker eerst de actie doen waar hij interesse in heeft. Laat hem doen wat hij leuk vind en bewaar de formaliteiten voor later in het proces. Door het ontstaan van enthousiasme, blijft de betrokkenheid hoog. De conversie kan hiermee verhoogd worden omdat het invullen van gegevens een meer natuurlijke plek krijgt in het proces.

Conclusie

Het toepassen van een gebruikersaccount of webformulier is vaak van grote waarde voor een website of online shop. Uiteraard verschilt de strategie per product. Er zijn tal van mogelijkheden om de doelconversies van de website te verhogen. Zorg niet alleen dat je formulier of aanmeldprocedure geoptimaliseerd is, maar verlaag ook de drempel en kijk naar de plek en functie. Ken je gebruikers en zorg dat je er achter komt wat voor jouw website werkt.

Een laatste conversietip: zorg dat je gebruiker blijft van je eigen product. Zet in je agenda om eens per 2 weken zelf een formulier in te vullen.

Wil je meer weten? Het bereiken van doelconversies is mogelijk door de juiste strategie te kiezen. Met Google Analytics kan goed gemeten worden wat bezoekers op jouw pagina’s doen. Zijn je webformulieren goed geoptimaliseerd? Kan de conversie verhoogd worden? Neem contact met ons op voor een persoonlijk advies en haal meer uit je website!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie