Geschreven door mariska op

 

Waar let je op bij het beheren van een webshop?

Als Internet Marketeer wil je natuurlijk dat de resultaten van een webshop zo goed mogelijk zijn. De gegevens in Google Analytics zijn dan ook van belang bij het beheren van een webshop omdat je hiermee de website statistieken in de gaten kunt houden. Om hier mee te starten is het belangrijk dat E-commerce gemeten wordt in Google Analytics. Daarnaast is het belangrijk dat het AdWords account is gekoppeld aan het Google Analytics account en tot slot is het van belang dat de profielinstellingen van Google Analytics zijn ingesteld op E-commerce bijhouden, zoals je ziet in de onderstaande afbeelding:

 

In deze blogpost zal ik op de belangrijkste punten ingaan tijdens het beheer van een webshop als je gebruikmaakt van Google Analytics. In de blogpost “5 handige tips voor aansturen van je online rendement” lees je ook nog andere tips voor het aansturen van je online rendement.

Kwaliteit

Als eigenaar van een webshop wil je natuurlijk dat de kwaliteit van de bezoekers er goed uitziet. Als je het hebt over de kwaliteit van een bezoeker dan kijk je naar de gemiddelde tijd op de webshop, hoeveel pagina’s worden er bekeken en het bouncepercentage. Het bouncepercentage is het perecentage bezoekers dat niet meer dan één pagina heeft bekeken. In Google Analytics kan je op verschillende niveaus kijken naar de kwaliteit van de campagne. Dit kan bijvoorbeeld op campagne- advertentiegroep en zoekwoordniveau. In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van hoe Analytics dit laat zien. De cijfers van de campagne heb ik op 0 gezet.

 

ROI

Om te kijken hoe de campagne rendeert dan kun je kijken bij “klikken” in bijvoorbeeld een AdWords campagne en vervolgens zie je daar een tab staan met ROI. De ROI van een AdWords campagne wordt als volgt berekend. De (opbrengsten – kosten)/kosten x 100 = ROI%. Net zoals de kwaliteit van een campagne kun je de ROI bekijken op verschillende niveaus. Als je klikkosten bijvoorbeeld € 50,- zijn en je opbrengsten € 200,- dan is de ROI 300%.

Conversiepercentage

Het conversiepercentage is het percentage bezoekers dat een bestelling gedaan heeft. Stel je hebt 100 bezoekers op je webshop gehad en 4 bezoekers doen een aankoop dan is het conversies percentage 4/100 = 4%. Ook het conversiepercentage kun je op verschillende niveaus in het Google Analytics account zien.

Trechterweergave

Een bestelproces bestaat uit meerdere stappen. Als eigenaar van een webshop wil je natuurlijk weten waar je bezoekers afhaken in het bestelproces. In Google Analytics kan je deze stappen inzichtelijk maken door een trechterweergave in te stellen. De trechterweergave laat zien hoeveel bezoekers erin komen en hoeveel bezoekers eruit gaan. Aan de rechterkant zie je hoeveel bezoekers er afhaken. Op basis van de gegevens van de trechterweergave kun je besluiten om bepaalde punten in het bestelproces te veranderen. In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een trechterweergave.

Bron: Jungle Minds 

Multi-channels

Tot slot is het ook interessant om te kijken naar de ondersteunende conversies. Een ondersteunende conversie is bijvoorbeeld dat een bezoeker in eerste instantie via een AdWords advertentie is binnengekomen en vervolgens op een later moment direct naar de webshop is gegaan voor een aankoop. AdWords is in de verkoop dus ondersteunend geweest. In de blogpost “Multi-Channels:waar komen je verkopen echt vandaan”? lees je hier meer over.

Er zijn daarnaast nog andere factoren waarbij je op moet letten bij het beheren van een webshop. Ben je benieuwd welke dat zijn of wil je AdWords uitbesteden? Neem dan gerust contact met ons op!

 

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie