Geschreven door mariska op

Tips voor optimaal profijt van de online cadeaushoppers!

Het “grote zoeken” is begonnen

En met het “grote zoeken” bedoel ik de zoektocht naar de meest bijzondere, unieke, creatieve, passende, persoonlijke kerstcadeaus. Met een winter als vorig jaar en het vooruitzicht dat het deze maand weer volop zal sneeuwen, verwacht men dat ook dit jaar meer en meer mensen hun kerstcadeaus online zullen inslaan. TNT verwacht deze feestmaand zelfs meer dan 100 miljoen pakketjes te bezorgen! Jammer voor de sfeervolle binnensteden en winkelstraten van dit land, maar een geweldige kans voor online shops!

Webwinkels vieren hoogtij

Uit onderzoek van Kelkoo blijkt dat Nederlandse gezinnen verwachten bijna 80,05 (18,1%) van hun Kerstbudget online te besteden. Voor webwinkels de kans om deze maand hele goede zaken te doen. Deze extra bezoekersdrukte is een kans die dan ook optimaal benut moet worden. Want als het druk is in je winkel, is het extra belangrijk om je service niveau op peil te houden. Anders loop je mogelijk belangrijke verkopen mis. Anderzijds is het net zo belangrijk om je winkel onder de aandacht te brengen en de deur wagenwijd op en te zetten. Want als je potentiële klanten je niet vinden, dan sla je de plank helaas mis deze Kerst.

Optimaal rendement uit je AdWords campagne

Om deze kerstperiode optimaal te profiteren van alle online shoppers volgen hier enkele tips. Webwinkeliers met een AdWords campagne raad ik aan om hun campagne zo snel mogelijk nog eens te doorlopen op de volgende punten:

Klikbudget

Zorg dat je voldoende klikbudget beschikbaar hebt voor de decembermaand. Vooral webwinkeliers die geen automatische incasso hebben bij Google, maar handmatig klikbudget overmaken, moeten in december hun budget goed in de gaten houden. Bij een verdubbeling in kliks is je budget ook twee keer zo snel op. Maar is het op, dan wordt je ook niet meer vertoond. Het is natuurlijk zonde als dat in de weken voor Kerst gebeurt, zonder dat je er erg in hebt.

Dode links in advertenties

Check je advertenties op eventuele dode links. Niets is zo vervelend als wanneer je advertentie niet doorlinkt naar de juiste pagina, laat staan naar een niet bestaande pagina. Hierdoor loop je gegarandeerd omzet mis.

Voorraadbeheer

Webwinkels met beperkte voorraad doen er goed aan om sitebezoekers alternatieven te tonen, direct op de landingpage. Zo vinden bezoekers misschien niet direct wat ze zoeken, maar is er een goede kans dat het alternatief ze genoeg aanstaat om alsnog tot een aankoop over te gaan.

Wanneer het tonen van alternatieven niet mogelijk is op je site, zet dan de advertenties voor uitverkochte artikelen tijdelijk uit. Zo voorkom je dat je betaalt voor kliks die je mogelijk niets op gaan leveren, en natuurlijk ook de teleurstelling van de sitebezoeker!

Overige tips voor optimaal feestmaand profijt

 

Heb je je AdWords campagne op alle punten nagelopen? Helemaal goed. Kijk dan ook nog eens naar de volgende punten:

Laadtijd van je webwinkel

Check de laadtijd van je website! Uit recent onderzoek blijkt dat de techniek bij 10% van de webwinkels onder de maat is. Met name de laadsnelheid van deze onderzochte sites is slecht te noemen. De laadtijd van sites heeft een directe relatie tot omzet van een webwinkel. Als een site er langer dan een halve seconde over doet om te laden dan wordt dat al als langzaam ervaren. Voor kopende klanten is dat een argument om winkel te verlaten nog voordat ze het aankoopproces hebben afgerond.

Leveringsvoorwaarden

Weten bestellers op jouw site waar ze aan toe zijn? Maak onomstotelijk duidelijk wat je leveringsvoorwaarden zijn. Voor de Kerst in huis! is een hele belangrijke garantie rond de feestdagen. Indien je de mogelijkheid hebt om je voorwaarden nog eens duidelijk onder de aandacht te brengen, kan dit een eventuele twijfel bij een bezoeker wegnemen en leiden tot een hoger conversie percentage.

Bestelproces

Test voor alle zekerheid nog eens je online bestelproces. Werkt het winkelmandje zoals het hoort, werkt de betalingsmodule, is je voorraadbeheer op orde? Wanneer de stappen in een bestelproces niet logisch zijn voor een bezoeker of niet goed lopen is er een zeker ‘afhaakrisico’. Dit risico wil je minimaliseren door er voor te zorgen dat het bestelproces allereerst technisch vlekkeloos werkt. Laat bijvoorbeeld vrienden of kennissen een testaankoop doen en vraag of ze ergens tegenaan lopen. Op welke plek in je bestelproces bezoekers procentueel het meest afhaken kan je met Google Analytics onderzoeken. Is er een hele duidelijke afhaaktrend te ontdekken bij een van de stappen in het bestelproces, dan doe je er goed aan de pagina bij deze stap nog eens goed onder de loep te nemen.

Nu staat niets je meer in de weg

Nu je alle onderdelen van je webwinkel en je online marketing grondig hebt nagelopen staat je feitelijk niets meer in de weg van online succes. Laat de bezoekers maar komen!

Wij wensen alle webwinkeliers zeer succesvolle feestdagen toe!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “Webshops vieren hoogtij deze Kerst!

  1. Fie-Anne schreef:

    Bedankt voor deze tips! Wij gaan er mee aan de slag.

Geef een reactie