Geschreven door chris op

Dat webshops een steeds belangrijker stuk van de taart afsnoepen in de detailhandel mag intussen wel duidelijk zijn. Dat er nog geen einde is aan het afsnoepen van die taart lijkt mij een nogal open deur. Nu zijn er grofweg een tweetal soort reacties op dit afsnoepen door de detailhandel. De eerste is, wat zij kunnen, kunnen wij net zo goed of beter. De tweede is, het in een hoekje gaan zitten huilen dat het allemaal niet eerlijk is. Die tweede reactie is degene waar ik mij nogal aan stoor. Met name ook de argumenten die erbij gegeven worden.

In het kader van het faillissement van It’s hoorde ik in een interview een detaillist die het nog niet helemaal snapt de volgende direct te weerleggen statements maken:

 

 

1. Online kan veel goedkoper leveren omdat ze geen fysieke winkel hebben en dus lagere kosten

Ik vraag mij af of dit zo is. Een goede webshop inrichten en bezoekers naar die webshop toe krijgen en die laten converteren in betalende klanten is toch een behoorlijk dure hobby. Een winkel runnen in Tietjerkstrawoude met een aantal goedkope krachten lijkt mij zelfs goedkoper.

2. De service van een echte winkel is veel beter en daar moet een klant voor betalen

Dat was wellicht 30 jaar geleden nog zo. In de tijd dat de plaatselijke winkelier de tv zenders op onze eerste kleuren tv nog kwam instellen in de avonduren. Dat die tv 100 gulden duurder was dan hetzelfde toestel 2 dorpen verderop wisten mijn ouders simpelweg niet. Voor die extra marge kon die service er wel af. De reden dat veel consumenten online bestellen is juist de service. Lage prijzen, snelle bezorging aan huis en vaak uitmuntende omruilmogelijkheden bij problemen.

3. Online winkelen is niet veilig, u wordt vaak opgelicht. Hoe vaak hoor je niet dat er uiteindelijk een steen in de doos zit?

Dat mensen via particulieren op veilingsites als Marktplaats regelmatig worden opgelicht klopt wel aardig. Via webwinkels is dit niet echt zo. Daarnaast vind ik het ook knap dat een webwinkelier nog de moeite zou nemen om een doos met een steen erin op te sturen? Als ik het geld al had zou ik mij die postzegels ook maar besparen.

4. Ze kiezen alleen maar voor de prijs.

Wederom niet waar. Steeds vaker kiezen klanten juist voor de beleving van kwaliteit in de webshop en zijn juist bereid daar een paar euro meer voor te betalen. Maar natuurlijk zorgt online er wel voor dat veel met elkaar valt te vergelijken. En dit zorgt er dan ook weer voor dat die tv dus niet 100 gulden duurder is in een webshop twee zoekopdrachten verder. Wel zo eerlijk voor de consument. Dus moet het onderscheid ook online weer worden gemaakt op basis van andere kwaliteiten. Zoals bijvoorbeeld levertijden, inruilservice, bezorgkosten en dergelijke.

5. Het is niet eerlijk dat klanten eerst zich in een winkel oriënteren en dan in een webshop bestellen

Dit komt inderdaad voor. Sterker nog, ik doe het zelf ook wel eens. Maar als het verschil in prijs er nu eens niet zou zijn? Dan denk ik dat ik voor online zou kiezen vanwege het gemak. Maar nu komt het grote voordeel van de winkel. Verkopers! Op het moment dat je de conversie en cross selling kan beïnvloeden op het punt van aankoop? Wow dat zou elke webshop eigenaar wel wensen! Dat is dus de unieke kracht van fysieke winkels. En juist op dat punt laten ?echte winkels? het juist vaak hopeloos liggen. De “kunt u het vinden” of “kan ik u helpen of kijkt u gewoon even rond” vliegt je nog steeds om de oren.

Wil je winnen, zorg dan dat je gebruik maakt van je unieke kenmerken. Dat is bijna altijd succesvol. Zowel online als offline! Neem gerust contact met ons op om de online mogelijkheden te bespreken.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie