Geschreven door sjoerd op

Regelmatig ontvangen wij van onze klanten de vraag hoe zij hun website kunnen aanmelden bij zoekmachines. Soms zijn websites nog niet zichtbaar in de gratis zoekresultaten van zoekmachines, ook als deze website al langere tijd online staat. Het kan dan zijn dat de zoekmachine nog niet op de hoogte is van het bestaan van deze websites.

Heb jij dit probleem ook? Lees dan verder, want in deze blogpost geef ik je een handleiding voor het aanmelden van jouw website bij een zoekmachine!

Je website aanmelden bij Google Webmaster Tools

De twee grootste zoekmachines, Bing en Google, bieden gratis hulpprogramma’s aan voor website-eigenaren. Deze programma’s geven niet alleen veel inzicht in en tips over jouw website, maar stellen je ook in staat om de zoekmachine instructies mee te geven over het bezoeken van de site.

Het aanmelden bij Google Webmaster Tools en Bing Webmaster Tools kan lastig zijn. Hiervoor zijn verschillende methodes beschikbaar:

  • Plaats een verificatie bestand op de server (deze methode heeft onze voorkeur);
  • Plaats een meta tag in de code van de homepagina;
  • Bewerk de instellingen van de DNS provider;
  • Gebruik je Google Analytics account (Dit is alleen mogelijk voor Google Webmaster Tools).

Mocht je problemen hebben met het verifiëren van jouw Webmaster Tools account, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op!

Webmaster Tools gebruiken

Na het verifiëren van jouw website in de Webmaster Tools programma’s, kun je verschillende onderdelen bekijken. Zo kun je veel interessante informatie terugvinden over de gezondheid van je website en het aantal pagina’s dat is geïndexeerd door de zoekmachine. Maar ook is eenvoudig te achterhalen hoeveel andere websites naar jou toe linken en bij welke zoekopdrachten jouw website wordt vertoond in de resultaten van Google of Bing. Google geeft daarnaast in het overzicht met HTML-verbeteringen enkele handige tips en Bing Webmaster Tools stelt per pagina zelfs een uitgebreide SEO-analyse beschikbaar.

Wordt jouw website nog helemaal niet laten zien in de zoekresultaten? Gebruik dan deze mogelijkheden om de website aan te melden bij zoekmachines:

  • Dien een XML-Sitemap in. Dit is een inhoudsopgave van elke pagina op de website, specifiek opgesteld voor zoekmachines. De zoekmachines zullen alle pagina’s uit de XML-Sitemap bekijken en opnemen in de database.
  • Geef specifieke pagina’s op om te laten doorzoeken. Je kunt bijvoorbeeld de URL van jouw homepagina opgeven, zodat de zoekmachines deze en alle onderliggende pagina’s automatisch bekijken en opnemen in hun database. Bij Google Webmaster Tools vind je deze optie als “Ophalen als Google”, terwijl bij Bing Webmaster Tools de optie beschikbaar is als “URL’s inzenden”.

XML Sitemap indienen in Google Webmaster Tools

Een XML-Sitemap indienen bij Google Webmaster Tools

Op deze manier ben je er van verzekerd dat Google en Bing naar de website worden geleid en zullen ze dus de pagina’s van jouw website opnemen in de zoekresultaten.

Andere voordelen van de hulpprogramma’s voor webmasters

Er zijn veel interessante overzichten beschikbaar in de hulpprogramma’s van Google en Bing. Zo is er bijvoorbeeld inzichtelijk welke pagina’s van jouw site niet meer goed werken en welke pagina’s voor zoekmachines niet toegankelijk zijn. Beide hulpprogramma’s tonen bovendien aan hoeveel bezoeken er de afgelopen periode op de site zijn geweest. Ook geven ze aan welke andere sites een link naar jouw website hebben geplaatst. In het menu zijn ook berichten terug te vinden met tips of waarschuwingen om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren.

In deze blogpost heb ik uitgelegd hoe je je website kunt aanmelden bij Webmaster Tools zodat deze gevonden kan worden door zoekrobots. Vind je jezelf na het uitvoeren van deze stappen nog steeds niet terug in de zoekresultaten van Google en Bing? Neem dan contact op voor een grondige SEO-analyse van je website of om samen eens de mogelijkheden en instellingen van de Webmaster Tools hulpprogramma’s te doorlopen!

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie