Geschreven door Timo Fleer op

Facebook heeft een nieuwe, hele gave functie! Website Custom Audiences: een op maat gemaakte doelgroep die het mogelijk maakt advertenties te vertonen aan mensen die je website hebben bezocht. Dit brengt heel veel mooie kansen voor jouw bedrijf met zich mee!

Create Audience 2

Wat is een Custom Audience?

Al eerder werd het mogelijk gemaakt om een koppeling te maken van je eigen klantenbestand met Facebook gebruikers. Je kan bijvoorbeeld een doelgroep maken van mensen die zich ingeschreven hebben voor jouw nieuwsbrief, door een Excel-file met e-mail adressen in te laden op Facebook. Ook kan je alle 06-nummers die in je telefoon of CMS zitten targetten met een Facebook advertentie of een lijst met Facebook–ID’s via Facebook een advertentie vertonen.

Dit gaf al ontzettend veel mooie mogelijkheden zoals alle mensen die een aankoop hebben gedaan op jouw website vragen je Facebook pagina te liken, of de nieuwste kortingsactie vertonen aan alle mensen die al eerder bewezen hebben geïnteresseerd te zijn in jouw producten. Het is zelfs mogelijk om alleen die ene warme lead een advertentie te laten zien over zijn afspraak vrijdag 21 februari om 11:00 uur.

Custom Audience voorbeeld

Een nadeel hiervan is dat deze groepen handmatig geüpdated moeten worden waardoor dit erg tijdintensief kan zijn.

Website Custom Audience – Hoe werkt het?

Een Custom Audience via website bezoekers werkt via een web remarketing pixel. Dit is een stukje javascript, uniek voor elk advertentieaccount,  die het gedrag van website bezoekers volgt en deze informatie opslaat. Hiermee koppelt Facebook het  persoonlijke Facebookprofiel aan de persoon die net jouw website heeft bezocht. Deze pixel creëert een lijst waar elke keer een Facebook ID aan wordt toegevoegd van een persoon wanneer deze pixel wordt opgeroepen.

Deze Custom Audience kan vervolgens gekozen worden als doelgroep voor een advertentie op Facebook. Binnen deze doelgroep kan je vervolgens gaan filteren. Bijvoorbeeld alleen de mensen die op blog zijn geweest. Of juist alle mensen die op www.zeo.nl zijn geweest en in Utrecht wonen. Hiermee maak je jouw advertentie nog relevanter!

Voordelen van een Custom Audience van Website bezoekers

  • Je kan op een goedkope manier een hele relevante doelgroep benaderen.
  • Je leert je huidige websitebezoekers beter kennen.
  • Je doelgroep wordt automatisch geüpdated waardoor je na het eenmalig instellen weinig hoeft aan te passen.
  • Je kan eindelijk cross-device gaan targetten. Het is mogelijk dezelfde persoon op zowel tablet, mobiel als desktop te volgen.

Wil je meer weten, advies nodig of vragen over hoe je met  hoe je hiermee aan de slag moet? Neem gerust contact met mij op via timo@zeo.nl of 030-711 55 55.

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Website Custom Audience – Een gemakkelijke manier van Remarketing via Facebook!

  1. Bas Stoop schreef:

    Klopt het dat de functie voor website retargeting maar beperkt beschikbaar is gesteld voor nu ?

    1. Timo Fleer schreef:

      Hallo Bas,

      Bedankt voor je reactie. Facebook heeft deze functie inderdaad nog niet overal standaard beschikbaar gesteld. Vaak merken we bij klanten wel wanneer zij hun taalinstellingen van Nederlands naar Engels (of andersom) veranderen dat deze functie erbij komt te staan. Kom je er niet uit? Bel gerust even!

Geef een reactie