Geschreven door jeffrey op

Mijn vorige blogpost, alweer een paar weken geleden, ging over websitestructuren. Mooi, die websitestructuren, maar hoe helpen die je nou met de vindbaarheid van je website in zoekmachines ? Voor zoekmachines is het belangrijk om te weten waar je website over gaat. Hier komen zoekmachines hoofdzakelijk achter aan de hand van de onderwerpen op je webpagina’ s. Omdat een website vaak over meer dan een onderwerp gaat, is er ook veel informatie te halen uit de onderlinge verbanden tussen de webpagina’s.

blog

Zo is een webpagina die over onderhoud gaat en onder een pagina hangt over waterkoelers een hele andere pagina dan een webpagina die over onderhoud gaat en onder een pagina over Toyota auto’s hangt. Aan de hand van je websitestructuur kunnen zoekmachines onderwerpen op losse pagina’s in de juiste context zetten. Hierdoor kunnen gebruikers van zoekmachines die zoeken op “onderhoud Toyota” toch op een pagina terecht komen waar het woord Toyota niet of weinig voorkomt.

Om ervoor te zorgen dat zoekmachines zo min mogelijk problemen tegenkomen bij het begrijpen van je websitestructuur zijn er een aantal punten waar je op kunt letten:

  1. URL’s: adressen van je webpagina’s
  2. Anchor text: namen van je tekst links
  3. Nofollow: aangeven van onbelangrijke links
  4. Xml Sitemap: een sitemap speciaal voor Google

Zoekmachinevriendelijke URL’s

De URL’s van je website zijn de webadressen van je webpagina’s. Deze URL’s kun je gebruiken om de structuur van je website duidelijk te maken aan zoekmachines. Om dit te kunnen doen, moet je er eerst voor zorgen dat je website gebruik maakt van “nette URL’s” (zoekmachinevriendelijke URL’s). Nette URL’s zijn URL’s die opgebouwd zijn uit leesbare woorden. Bijvoorbeeld:

  • www.mijn-website.nl/over-ons-bedrijf
  • www.mijn-webwinkel.nl/autos/toyota

Niet-zoekmachinevriendelijke URL’s maken gebruik van codes om ervoor te zorgen dat de juiste webpagina geladen wordt. Bijvoorbeeld:

  • www.mijn-website.nl/index.php?pid=12
  • www.mijn-webwinkel.nl/product.asp?cid=123456&view=757

De codes in de URL’s zeggen zoekmachines niets en daarom kun je deze ook niet gebruiken om de structuur van je website duidelijk te maken. Met zoekmachinevriendelijke URL’s kun je duidelijk maken onder welke categorie of onderdeel een bepaalde pagina hoort. Bijvoorbeeld:

  • www.mijn-website.nl/toyota/onderhoud/
  • www.mijn-website.nl/waterkoeler/onderhoud/
  • www.mijn-website.nl/diensten/webmarketing/adwords

Anchor text

Anchor text is het aanklikbare stuk tekst van een link. Deze tekst is een anchor text. Vaak zie je links zoals deze: klik hier, meer informatie. Dit zijn voor de zoekmachine onhandige Anchor texts omdat de tekst niet veel zegt. Voorbeelden:

  1. slecht: Voor meer informatie over het onderhoud van een Toyota klik hier
  2. beter: Vind hier meer informatie over het onderhoud van een Toyota
  3. beste: Meer informatie over het onderhoud van een Toyota kun je hier vinden

Door het correct gebruiken van Anchor texts maak je zoekmachines duidelijk waarom de pagina’s met elkaar linken.

noFollow

Met een noFollow kun je aangeven welke pagina’s niet of minder belangrijk zijn voor je website. Dit doe je door een stukje code mee te geven aan links op je website. Nofollow’s zijn erg handig voor bijvoorbeeld links naar je contactpagina of Sitemap. Omdat deze links vaak veel voorkomen op een website kan het ervoor zorgen dat de zoekmachine gaat denken dat de website over Sitemaps en contactpagina’s gaat en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Een nofollow geef je aan door rel=”nofollow” toe te voegen aan de HTML code van je link.

XML sitemap

XML Sitemaps zijn sitemaps die speciaal zijn gemaakt voor zoekmachines. Zo’n sitemap is een overzicht van de belangrijke pagina’s van je website in XML code. Aan de hand van een XML Sitemap kan de zoekmachine bepalen wat de structuur van de website is en welke pagina’s belangrijk zijn. Een XML Sitemap hoef je niet zelf te schrijven. Er zijn tools beschikbaar die een Sitemap voor je kunnen maken. Als je eenmaal een xml sitemap hebt, kun je deze opgeven bij de zoekmachines. Google, Yahoo en Bing hebben allemaal de mogelijkheid om dit te doen.

Aan de hand van deze technieken kom je al een heel eind om de structuur van je website duidelijk en overzichtelijk te maken voor zoekmachines. Als zoekmachines de structuur van je website begrijpen, zal dit er uiteindelijk voor zorgen dat je beter vindbaar wordt. Heb je vragen over dit onderwerp dan hoor ik dat graag en zal ik mijn best doen om hier duidelijk antwoord op te geven! Bedankt voor het lezen en tot een volgende keer!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “Websitestructuur en vindbaarheid in zoekmachines

  1. Frank Eertje schreef:

    De ankertekst geldt ook voor waterkoeler of watercooler neem ik aan?

Geef een reactie