Geschreven door jeffrey op

Ik zal er geen doekjes om winden: Linkbuilding is geen rocket science. Iedereen kan het, ongeacht achtergrond en zelfs met geringe kennis van online marketing. Wat linkbuilding wel is, is tijdsintensief en iets wat je niet ondoordacht aan moet pakken. Er zit een daadwerkelijke internetmarketing strategie achter!

Waarom linkbuilden?

In de basis is het heel simpel. Je hebt een website of een webshop, voor het gemak houd ik het even bij de term website. Deze site heeft een bepaald doel. Vanaf het moment dat je de site live zet wil je dat er bezoekers naar je website komen om de informatie te vinden die jij beschikbaar stelt. Dat kan alleen, als je website erkend wordt als zijnde bestaand. Een website wordt door Google pas opgemerkt wanneer er ergens een eerste “lijntje” of “linkje” is waardoor Google geattendeerd wordt op het bestaan van deze site. Dat kan door een verwijzing via een reeds erkende of geïndexeerde site door Google. Dat is het begin.

De impact van linkbuilding

Voor een optimale zoekmachine ranking is het belangrijk dat niet alleen je website zelf is geoptimaliseerd voor vindbaarheid. Ook je linkprofiel, je totale “collectie” naar jouw website verwijzende links, moet een verschil maken. In zeer competitieve branches is het zelfs zo dat de mate van optimalisatie van je website zelf voor 40% meetelt in de rankings en dat je linkprofiel voor maar liefst 60% bijdraagt. Denk aan een branche als verzekeringen. Met alleen een geoptimaliseerde site ga je de oorlog in deze branhce niet winnen. Het verschil maak je met het linkprofiel: de verhouding tussen kwaliteit en kwantiteit van je links.

Wat doen deze backlinks voor je website?

Backlinks geven een waarde mee aan je site. In de basis is het: hoe meer hoe beter. Maar wat ook meetelt is de aanwezigheid van zogenaamde links van “authoriteit-websites”. Wat zijn authoriteit sites? Denk aan Telegraaf.nl of nu.nl als authoriteit op het nieuwsvlak. Voor een kleine locale nieuwssite of een blog is een link vanaf De Telegraaf of nu.nl uiterst waardevol. Deze geven jouw eigen site waarde mee. Google herkent dit waardeoordeel en maakt aan de hand van jouw linkprofiel de balans op hoe interessant de inhoud van de website of pagina is. Naarmate deze waarde sterker is zal je hoger ranken ten opzichte van je concurrentie of de zoektermen waarop wordt geconcurreerd.

Strategie bepalen

Belangrijk is het om te linkbuilden vanuit een strategie. Wat wil je bereiken? Uiteraard een goede ranking in de zoekmachines op de voor jou belangrijke zoektermen. Maar welke sitecontent wil je belangrijk maken of is belangrijk en wie kan je helpen door een link hiernaar te geven? De eerste vraag kan je waarschijnlijk eenvoudig zelf beantwoorden. De vraag wie je kan helpen is er een die meer research behoeft. Want wie kan je helpen? Oftewel, hoe identificeer je de daadwerkelijk interessante en vooral aan jouw business gelieerde contacten, groepen, blogs en websites die je kunnen helpen jouw doel te verwezenlijken? Dat ga ik je vertellen.

Wie wil er naar mij linken?

Hieronder volgen een aantal bruikbare tips voor het identificeren van belangrijke online influencers.

1. Vind invloedrijke twitteraars

Strikt genomen is Twitter niet geschikt voor linkbuilding. Maar Twitter kan je wel helpen om personen te vinden met een groot aantal volgers die daardoor invloed kunnen uitoefenen om jouw boodschap of website bekend te maken. Als jij een boodschap kan verspreiden via deze mensen, met een hoge attentiewaarde, bestaat de kans dat deze wordt opgemerkt door bloggers die besluiten een link te plaatsen naar de boodschap op jouw site. Het is zodoende meer een drager of verspreider van de boodschap dan een daadwerkelijke linkbuilding locatie. Hoe vind je deze Twitteraars die een interesse hebben in jouw onderwerp of business? Een simpele manier is om een keyword search te doen via WeFollow.

Nu heb je een lijst met potentieel invloedrijke Twitteraars, en dan?

  • volg ze
  • noteer over welke onderwerpen ze Twitteren
  • bekijk eventueel hun eigen websites voor meer informatie
  • wat re-tweeten ze?
  • re-tweet hun boodschappen
  • zoek structurele interactie met deze personen
  • vraag ze naar hun mening

Zo bouw je uiteindelijk een relatie op met deze beïnvloeders en kom je erachter wat er voor nodig is om hun aandacht te trekken. Zo vind je ook uit welke inhoud of informatie je ze moet bieden zodat zij geneigd zijn over deze informatie te Twitteren en je gewenste boodschap uit te dragen.

2. Ondervraag je klanten

Een doelgroep die zich recht onder je neus bevindt maar waar je misschien niet direct aan denk zijn je eigen klanten. Het doel is om erachter te komen waar je klanten hun informatie zoeken en welke websites ze bezoeken in relatie tot het product dat je verkoopt of de informatie die je biedt. Iemand die op jouw website vitaminesupplementen bestelt, zal wellicht ook verschillende gezondheidssites of fora bezoeken. Deze zijn potentieel interessant met het oog op linkbuilding. Heb je een bedrijfs Twitter-account? Vraag het ze via dit kanaal. Of stuur een e-mail naar je klantenbestand. Vraag ze of ze blogs bezoeken, lid zijn van fora of Twitter gebruiken om informatie te vergaren over bijvoorbeeld vitaminesuppelementen. Inventariseer deze.

3. Facebook

Wanneer je gebruik maakt van het Facebook advertentie systeem, kan je eenvoudig onderzoek doen naar de interesses van miljoenen Facebook gebruikers tegelijk. Binnen enkele minuten heb je een lijst met personen die geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp. Daarna heb je een aantal mogelijkheden:

– je start een klikcampagne waarbij je mikt op een bepaald soort Facebook gebruiker. Bijvoorbeeld de bloggers. Je steekt dan in met een incentive waarbij je deze bloggers vraagt een artikel te plaatsen, een stukje te schijven over jouw onderwerp of een afbeelding te uploaden. Daar moet natuurlijk wel iets tegenover staan. Dat is iets om over na te denken.

– Voeg jezelf toe aan groepen waar deze leden zich onder scharen en communiceer met ze. Communiceer ook met de beheerders van deze groepen. Zij kunnen je helpen met het pushen van jouw boodschap in deze groep en de externe websites van deze mensen.

Dit zijn zoals gezegd enkele bruikbare maar wel tijdsintensieve manieren om een gedegen onderzoek te doen naar de juiste potentiële “linkers”. Nee, linkbuilding is al lang niet meer het proces van koud benaderen van websites om ze te vragen om een link. Het gaat verder dan dat. Het gaat om de nieuws- of discussiewaarde en het draait om interesse van beinvloeders in je markt. Zij gaan het verschil maken.

Wil je weten wat Zeo voor jou kan betekenen met betrekking tot linkbuilding? Neem dan gerust contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

3 reacties op “Wie wil er linken naar mij? Succesvol linkbuilden

  1. studenten schreef:

    Ja, dankjewel dit is zeer bruikbaar:)

  2. Je kunt op veel sites ook je eigen bericht schrijven.
    Hierdoor zijn de keywords om je links heen vaak beter, en kun je je eigen links aanmaken. Dit is natuurlijk veel beter dan door iemand anders je links laten maken!

    ook hoef je hiervoor vaak geen link terug te plaatsen!

    op http://www.jouwpersbericht.nl kun je bijvoorbeeld zelf zo’n tekst met maar liefst 3 links plaatsen!

Geef een reactie