Geschreven door mariska op

Online Advertising is booming business. Word je op tv overspoeld door reclame, op internet kan ‘men’ er ook wat van. De internetpopulatie groeit, we surfen steeds vaker en langer dus is het een zeer interessant medium om op te adverteren. Zeker omdat het relatief goedkoop is. Het voordeel van zoekmachine adverteren is dat alles meetbaar is en dat het mogelijk is om zeer gericht je doelgroep te bereiken. Maar waar zit deze doelgroep en hoeveel zijn het er?

Voor het beantwoorden van deze vragen wordt er onderzoek gedaan door de STIR, De Stichting Internet Reclame. Onlangs heeft deze instantie weer nieuwe cijfers over de internetpopulatie in Nederland gepubliceerd in hun STIR jaarboek 2011. De cijfers komen uit het halfjaarlijkse Establishment Survey.

Internetpopulatie

De groei in internetpopulatie van de afgelopen jaren zet nog steeds door. Ruim 86% van de Nederlanders zat in 2010 online. Grootste groep zijn de 13-34 jarigen (ruim 50% van de internetpopulatie). De grootste groei in internetpopulatie zit bij de 50+ers, maar de surftijd blijft bij hen nog achter.

Zoekmachine-populatie

Wat in dit onderzoek niet naar voren komt is het aantal surfers dat gebruik maakt van zoekmachines, en hoe deze “zoekmachine-populatie” er dan uit ziet. In zijn algemeenheid kan men veronderstellen dat iedereen wel eens gebruik maakt van Google, Bing of Yahoo. De vraag is hoeveel gebruikers elke zoekmachine heeft, oftewel wat is hun marktaandeel?

Deze illustratie geeft het marktaandeel van de zoekmachines in Nederland weer in percentages. Geen verrassing is het grote aandeel van Google. Maar hoe zit het met Yahoo en Bing? Zijn zij ‘verloren’ in de massa van Google of maken zij nog kans om een noemenswaardige concurrent van de zoekgigant te worden?

Yahoo en Bing in strijd met Google

In januari 2011 trok Bing wereldwijd voor het eerst meer bezoekers dan Yahoo. In februari wist Bing deze voorsprong te vergroten. Alhoewel het aantal bezoekers van Google in februari voor het eerst sinds juli 2009 daalde, zijn er geen tekenen dat dit substantieel gaat voortzetten.

Als we kijken naar het aantal zoekopdrachten in de VS dan zien we een daling van 2% bij Google terwijl Bing met 5% groeit en Yahoo met 4%. Interessant is ook om te kijken naar de kwaliteit, het succespercentage. Op Google werden in februari slechts bij 66% van de zoekopdrachten doorgeklikt naar een website, terwijl bij Bing en Yahoo dit beide op meer dan 81% het geval was!

Aangezien Zeo kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, houden wij Bing en Yahoo goed in de gaten. Wellicht wordt adverteren bij Yahoo en Bing nog populair!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie