Geschreven door Mariska van den Berg op

Het internet is vandaag de dag nog steeds aan het uitbreiden. Er worden meer zoekopdrachten gedaan, meer data, advertenties en aanbiedingen geplaatst en er zijn steeds snellere verbindingen. Als webmarketingbureau is ZEO voor een groot deel afhankelijk van de veranderingen in de zoekmachine markt en daarom is het van groot belang om op de hoogte te blijven van deze veranderingen.

Belangrijke trends

Als je surft over het internet komen de volgende trends van de zoekmachine markt naar voren:

  • Local search: Het aanpassen van de zoekresultaten op basis van de locatie of locatievoorkeuren van de zoekmachine gebruiker.
  • Personalized search: Het personaliseren van zoekresultaten op basis van zoekgeschiedenis, surfgeschiedenis en social networking. Google kijkt dus simpel gezegd naar de zoekgeschiedenis en past aan de hand van deze geschiedenis de komende zoekresultaten hierop aan.
  • Visual search: Een zoekmogelijkheid die zoekmachine gebruikers de mogelijkheid geven om te zoeken op afbeeldingen.
  • Mobile marketing: Het inzetten van alles wat mobiel, draagbaar en draadloos is om in te spelen op de wensen en behoeften van een (potentiële) klant. Het afgelopen jaar is het gebruik van mobiel internet toegenomen met 53 procent. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope. 9% van de Nederlanders maakt al wekelijks gebruik van mobiel internet en het aantal groeit steeds verder waardoor het aantal zoekresultaten via mobiele telefoon aan het toenemen is.

Mobile marketing

  • Real time search: Het verkrijgen van de meest actuele zoekresultaten, bijvoorbeeld door middel van Twitter. Op Twitter staat in veel gevallen als eerste het laatste nieuws, waardoor het voor zoekmachine gebruikers een interessante informatiebron kan zijn.
  • De laadtijd van een website word belangrijker: Matt Cuts van Google heeft aangegeven dat de laadtijd van een website mogelijk de nieuwe ranking factor zou kunnen worden. Mensen willen tegenwoordig snelle zoekresultaten zien en de laadtijd van een website is daarom een belangrijke factor.

2010 is dus een jaar met veel nieuwe trends, wat zorgt voor veel uitdagingen in de zoekmachine markt. Deze trends zullen zorgen voor veranderingen voor de zoekmachines, gebruikers van zoekmachines, webmarketingbureaus en adverteerders, maar dankzij deze trends zal het in de toekomst nog makkelijker worden voor internet marketeers om de juiste personen op het juiste tijdstip in contact te brengen met de juiste behoefte.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie