Geschreven door mariska op

Wat is Linkbuilding?

Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is Linkbuilding. Linkbuilding is het handmatig benaderen van eigenaren, beheerders, redacteuren en journalisten van websites die relevant zijn aan je eigen website. Het doel is links te verkrijgen op die betreffende websites. Dit klinkt eenvoudig, maar gaat gepaard met intensief zoekwerk en vooral doorzettingsvermogen.

Er bestaan twee soorten links: betaalde en gratis links.

  • Betaalde links
    Een betaalde link is een link die als doel heeft om linkwaarde of pagerank door te geven en daarmee je posities te verbeteren. Google gaat sinds 2007 de strijd aan met deze betaalde links omdat zij vinden dat links naar een site moeten voortkomen uit kwaliteit en goede content en niet omdat iemand ervoor betaalt. Hiervoor kun je inmiddels zelfs een ’straf’ krijgen van Google. Dit is dus niet de manier waarop je links wilt aanvragen.
  • Gratis linksEen gratis link kun je krijgen door middel van een aanvraag op websites die gerelateerd zijn aan je eigen website. Heb je bijvoorbeeld een website met tuinartikelen? Dan kun je links gaan aanvragen op websites met als onderwerp tuinpagina’s, tuindecoraties etc.

Je zoekt dus altijd naar links op websites die gerelateerd zijn aan jouw website.

 

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Een van de belangrijkste factoren om goed te scoren in de zoekmachines zijn de links die naar je website verwijzen. Hoe relevanter de website is die naar de jouwe linkt, hoe krachtiger een link van deze website is. Een link van een website met zeer relevante informatie kan veel meer opleveren dan 100 links op “gewone” websites. Een tweede punt is: hoe meer er naar je website gelinkt wordt, hoe meer kans je hebt dat bezoekers op je website terecht komen.

Over het algemeen zijn mensen die zoeken via Google kritisch; men kijkt zelden verder dan de eerste pagina bij een zoekopdracht. Daarom wil je ervoor zorgen dat als mensen zoeken op een bepaald woord, je website op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht komt. In de top 10 dus. Met linkbuilding kun je dit bereiken.

Wat is een goede website en wat een mindere?

Google heeft hier een handige tool voor gemaakt, genaamd Pagerank. Pagerank is een soort graadmeter en beoordeelt de kwaliteit van websites uitgedrukt tussen de 0 en 10. Sites met een pagerank tussen de 0-3 komen vaak voor en hierop zijn links het makkelijkst te behalen. Boven Pagerank 3 wordt het steeds moeilijker om een stap hoger te komen. Google.nl heeft zelf een PageRank van 8 om maar eens aan te tonen dat websites met een hogere pagerank dan google.nl bijna nooit voorkomen.

Voor het linkbuilden betekent dit dat websites met een hogere PageRank interessanter zijn dan sites met een lagere PageRank. Een hogere PR geeft een site eerder autoriteit op een bepaald gebied. Hierdoor zal je website dus hoger in de zoekresultaten komen te staan.

Hoe pak je linkbuilding aan?

De eerste stap die je zet, is het bedenken op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Dit moeten woorden zijn die relevant zijn op jouw website. Als je bijvoorbeeld een website hebt die watercoolers verkoopt dan zou je woorden als watercooler, watercoolers, water koeler etc kunnen gebruiken om gevonden te worden.

De volgende stap is om websites te zoeken die relevant zijn voor deze zoekwoorden. Zo zou je voor dit onderwerp links kunnen gaan aanvragen op websites die gaan over bronwater, koeltechnieken etc.

Je gaat per zoekwoord links aanvragen op websites. Na verloop van tijd krijg je een email van de beheerder van de website waarin staat of de link wel/niet is geplaatst. Dit kan soms weken duren dus enig geduld is noodzakelijk. Als de link is geplaatst wil dit niet gelijk leiden tot een stijging in de zoekresultaten, Google heeft enige tijd nodig om de link te indexeren.

Een goed voorbeeld van een linkpagina is Startpagina.nl. Hier staan vele categorieën in alfabetische volgorde om pagina’s te vinden die wat te maken hebben met bepaalde zoekwoorden.

Tips voor linkbuilden

Er zijn een aantal belangrijke zaken waaraan je je zeker moet houden bij linkbuilden:

  1. Ga niet dagenlang linkbuilden op dezelfde zoektermen. Als er in een korte tijd heel veel links worden aangevraagd naar een bepaalde website, kan google dit zien als een vorm van spam.
  2. Probeer in de linkomschrijving niet alleen de zoekterm te vermelden maar gebruik daarbij de bedrijfsnaam of iets dergelijks.
  3. Vraag niet meerdere keren per dag een link aan op een bepaalde pagina, dit kan leiden tot geen opname of verwijdering van de link aanmelding.
  4. Als je denkt dat je alle relevante pagina’s hebt benaderd probeer het dan eens op steden of regio linkpagina’s.

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “Zoekmachine optimalisatie en Linkbuilding

  1. Veilig Vare schreef:

    Goede samenvatting maar toch ben ik het niet eens met tip nr 1, op lange termijn werkt dit wel degelijk….

Geef een reactie