Geschreven door sjoerd op

Je hebt een mooie website of webshop met een goed product en je wilt dat dolgraag aan de wereld laten zien. Maar hoe gaat dat? Je hebt ergens gelezen dat je kunt adverteren in zoekmachines, maar weet nog niet hoe. Ook lees je dat de website geoptimaliseerd moet worden om goed vindbaar te worden in de zoekresultaten van Google. Maar waar moet je beginnen? In deze blogpost geef ik enkele tips om te starten met zoekmachineoptimalisatie en leg ik uit hoe het proces van SEO in elkaar steekt.

#Tip 1 Neem de tijd!

Wil je snel resultaat zien? Wil je het liefste gisteren goed gevonden worden in de organische zoekresultaten? Vergeet het maar! Het optimaliseren van de organische zoekresultaten is een proces wat voor de lange termijn geldt. Belangrijk is consistentie en een strategie waaraan je iedere dag werkt om de organische vindbaarheid te vergroten. Google bepaalt middels een algoritme welke zoekresultaten worden getoond. Google heeft tijd nodig om je website te beoordelen. Wil je toch snel gevonden worden? Denk dan aan online advertising instrumenten zoals Facebook Advertising en AdWords.

#Tip 2 Zet een Google Search Console account op!

Heb je nog geen Google Search Console account? Doe dat dan direct! Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) is een tool waar Google belangrijke informatie deelt met jou als website eigenaar. Bij Google Search Console geef je pagina’s door aan Google, geeft Google informatie welke pagina’s geïndexeerd worden en zie je welke websites een link hebben geplaatst naar je website. Bij een goede optimalisatie is het essentieel dat je Google Search Console installeert.

PS: Zorg ervoor dat je alle vormen van je website (zoals; non-www, www, http:// & https://), verifieert in het Google Search Console zodat je hier het voorkeursdomein kunt aangeven.

#Tip 3 Bepaal de strategie!

Anders dan bij Google AdWords kun je bij zoekmachineoptimalisatie niet een rits zoekwoorden laten landen op één pagina. Belangrijk is dat je categorieën en pagina’s optimaliseert op onderwerpen en thema’s. Daaromheen schrijf je content om bezoekers te laten vinden waarnaar ze op zoek zijn. Bepaal aan de hand van concurrenten, gegevens uit Google Search Console en Analytics, Google zoekwoordplanner en eigen kennis welke onderwerpen jouw doelgroep gebruiken als zij een zoekopdracht uitvoeren. Bepaal middels een content strategie hoe je verschillende pagina’s indeelt.

#Tip 4 Optimaliseer alle onderdelen!

Hoeveel invloed heeft een <h1> header op een pagina? Wat gebeurt er als ik geen robots.txt heb? Vragen die ik dagelijks krijg. Voor iedere website geldt een andere invloed, omdat iedere website uniek is. Feit blijft dat je bij zoekmachineoptimalisatie aan alle facetten moet werken om de website goed vindbaar te maken. De variabelen van Google richten zich op verschillende onderdelen van de website. Deze zijn grofweg te verdelen in techniek, on-page (content) en off-page (autoriteit online). Uiteindelijk moet je website groeien in alle opzichten om de vindbaarheid op langere termijn te vergroten!

Met deze tips krijg je meer inzicht in het proces van SEO voor een website. Vergeet nooit dat SEO continue verandert, omdat Google ook continue verandert. Je bent daarom nooit klaar met optimaliseren van je website (helaas). Heb je bovenstaande punten al in orde, maar ben je van plan om de website te verhuizen? Denk dan aan goed plan om je website verhuizing in goede banen te leiden. Helaas zien we te vaak dat websites verhuizen zonder een plan, en de optimalisatie hiermee weer opnieuw begint. Al het werk voor niets! In deze blogpost staat uitgelegd aan welke punten je moet denken tijdens een verhuizing.

Heb je vragen naar aanleiding van deze blogpost of ben je nieuwsgierig hoe wij jou helpen bij de optimalisatie van je website? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie