Geschreven door sjoerd op

Zoekwoordiagnose is een handige maar niet direct in het oog springende functie van Google AdWords. Daarom zal ik je in deze blogpost uitleggen wat zoekwoorddiagnose precies is, waar je het voor kunt gebruiken en hoe je zelf een zoekwoorddiagnose uit kunt voeren. 

Zoekwoorddiagnose

De functie zoekwoorddiagnose maakt het mogelijk om op zoekwoordniveau te testen of je advertenties worden weergegeven. Ook geeft deze functie aan waarom bepaalde advertenties van specifieke zoekwoorden in sommige gevallen niet worden weergegeven.

In de functie zoekwoorddiagnose heb je verschillende opties waarop je kunt zoeken. Zo kun je het Google landdomein kiezen, de geschreven taal selecteren, het land en de plaats waarin je advertentie wordt weergegeven selecteren, en kun je zelfs het apparaat waarop de advertenties worden weergegeven kiezen.

Na de diagnose zie je achter elk zoekwoord een melding of de bijbehorende advertenties worden weergegeven. Ook staat er een reden bij als je advertentie niet wordt weergegeven.

Er zijn drie meldingen die je kunt krijgen over de status van je advertenties:

 

  • Nu weergegegeven advertentie
  • Budget beperkt of verbruikt
  • Laag bod of lage kwaliteitsscore.

Als een zoekwoord niet wordt weergegeven kun je nagaan waarom dit is en krijg je informatie over de kwaliteitsscore van je advertenties te zien.

Hoe voer je een zoekwoorddiagnose uit?

Voorheen was de diagnose te vinden onder het tabblad Zoekwoorden > Meer acties. Nu is het onder het tabblad Zoekwoorden > Zoekwoorddetails te vinden. Bij sommige accounts is “Meer Acties” nog wel te zien, bij andere accounts niet. Kijk dus even wat bij jouw account van toepassing is voordat je begint. In beide gevallen kan de diagnose uitgevoerd worden. Er zijn een aantal stappen die je moet ondernemen om de diagnose uit te voeren. 

Stap 1

In het AdWords hoofdmenu ga je naar “campagnes”:

Hier kun je in de linker balk het hele account selecteren of een specifieke campagne of advertentiegroep.

Stap 2

Ga vervolgens naar het tablad “zoekwoorden”

Stap 3

Ga dan naar het tabblad “zoekwoorddetails” en klik op “Zoekwoorddiagnose uitvoeren”.

Je kunt vervolgens de diagnose uitvoeren met verschillende testcondities. Stel deze in naar je eigen wens.

Stap 4

Als de diagnose is uitgevoerd zie je onder het kopje “Status” de status van jouw advertenties. Dat kan er als volgt uitzien: 

Je kunt met de cursor over de status gaan waarna er een gedetailleerdere weergave verschijnt. Wanneer je op advertentievoorbeeld en –diagnose klikt, word je doorgestuurd naar het hulpprogramma om te zien welke advertentie er nu wordt weergegeven.

Stap 5 (optioneel)

Als je uitgebreide lijsten aan zoekwoorden hebt kun je deze filteren.

Klik dan op “resultaten filteren” en er verschijnt een menu om het gewenste filter toe te passen.

In deze blogpost heb ik uitgelegd wat zoekwoorddiagnose is en hoe het gebruikt moet worden. Door zoekwoorddiagnose kun je in een oogopslag zien of jouw advertenties worden weergegeven. Heb je naar aanleiding van deze blogpost nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie