
Simon Lévelt ook premium online
Simon Lévelt opende in 1826 een winkeltje in de oude havens van Amsterdam. Hij verkocht er de mooiste koffie- en theesoorten uit verre oorden. Zijn liefde voor het vak is twee eeuwen later nogal altijd voelbaar in de speciaalzaken die zijn naam dragen. Die naam staat voor premium biologische koffie en thee. In de 41 vestigingen in Nederland en België kunnen liefhebbers zich onderdompelen in de wereld van Simon Lévelt.
Simon Lévelt onderscheidt zich al zes generaties lang met premium producten, persoonlijke service en bijzondere ervaringen. Het bedrijf spoort de mooiste biologische koffie en thee op van over de hele wereld, om deze vervolgens zelf te branden en melangeren in Nederland. En dat proef je. De producten van Simon Lévelt zijn op verschillende plekken te koop, maar het merk krijgt liefhebbers graag over de vloer in zijn speciaalzaken, waar ze de koffie en thee kunnen zien, ruiken en proeven en waar medewerkers gepassioneerd vertellen over de rijkdom aan smaken.
UITDAGING
Het bleek eerder uitdagend voor Simon Lévelt om potentiële klanten ook online enthousiast te maken over zijn merk en vakmanschap en de sfeer die klanten kennen uit de winkel over te brengen online. Inmiddels heeft Simon Lévelt bewezen dat online en offline elkaar versterken en dat een prachtig merk en fysieke winkelsfeer ook online heel goed onder de aandacht gebracht kunnen worden. Met een significante omzetgroei als resultaat.

+ 65%
+ 70%
+ 2,5%
Aanpak
In zijn ambitie om digitaal te groeien klopte Simon Lévelt aan bij Zeo, dat zich opstelt als benaderbare, flexibele sparringpartner in online marketing en webdevelopment. Simon Lévelt heeft daarmee een partij gevonden die gewoon zijn werk goed doen. En waarmee je directe lijnen hebt met marketeers en developers. Een grote plus voor Simon Lévelt.
Analyse wees uit dat de groeikansen zitten in een combinatie van Google Ads en SEO om de vindbaarheid zowel betaald als organisch te laten groeien. De echte groei zit in het vergroten van de trouwe klanten database en de lifetime value van klanten te vergroten. Daarom ging Zeo voor Simon Lévelt aan de slag met de optimalisatie van de conversie (CRO) en heeft het merk personalisatie software in gebruik genomen. Daarmee optimaliseren en personaliseren we de webshop aan de hand van klantdata, met verdere verhoging van conversie en orderwaarde als resultaat.
Een ander belangrijk doel van de online activiteiten is om het bezoeken van fysieke winkels te stimuleren. Het is daar, waar het vakmanschap van Simon Lévelt en beleving van geur en smaak het meest bijzonder tot zijn recht komt. Waarmee de wisselwerking tussen online en offline klantenbinding en verkopen nóg belangrijker is geworden.
Techniek
Shopware Enterprise als platform
Shopware is een toonaangevend e-commerceplatform in Duitsland dat grote sprongen maakt op de wereldmarkt. Simon Lévelt heeft gekozen voor Shopware 5 Enterprise, een krachtig, snel en flexibel e-commerce platform waarmee je al je B2C en B2B bedrijfsprocessen gemakkelijk combineert binnen één platform. Het team van Simon Lévelt heeft zelf veel meer mogelijkheden om zelf campagnes op te zetten en pagina's op te bouwen dan zij daarvoor met Magento hadden. Shopware door een flexibele opbouw mooie mogelijkheden om met een prachtig design de fysieke winkel en online te verbinden. Het design is uitgewerkt in samenwerking tussen Simon Lévelt en Zeo en sterk dankzij een mix van data, convesie optimalisaties, e-commerce ux/ui terwijl het merk ook duidelijke stempel drukt.
Het resultaat van de samenwerking mag er zijn: een gebruiksvriendelijke webshop en een fijne online klantbeleving. Door precieze SEO migratie en technische voorbereiding was er na livegang géén omzetdip. Dat is een heel mooi resultaat. Door finetuning is na livegang de conversie verder verbeterd met een spectaculaire groei in omzet en resultaat. Voor Simon Lévelt aanleiding om de samenwerking te versterken en uitbreiding naar België in samenwerking met Zeo te versnellen.

"Jouw beleving staat centraal in onze winkels."
Online Marketing techniek
Simon Lévelt maakt binnen Google Ads gebruik van Shopping- en van Search-campagnes, om ofwel online verkopen te genereren ofwel verkeer naar zijn speciaalzaken te trekken. Met dat laatste doel zet Simon Lévelt aan de hand van Zeo ook lokale zoekadvertenties in. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van Google’s Display Netwerk. Ook de activiteiten op het gebied van SEO dienen een tweeledig doel: meer online verkoop en meer winkelbezoek.
Resultaat
Simon Lévelt heeft het verkeer naar zijn website in een jaar tijd met bijna twee derde zien toenemen, dankzij zowel meer betaald als organisch verkeer. De daaruit gegenereerde e-commerce opbrengsten namen nog sterker toe, wat mede te danken is aan de verbeterde conversie. De extra investeringen in online advertenties werden ruimschoots gecompenseerd door de extra opbrengsten (Return On Advertising Spend of kortweg ROAS).
Zet jouw volgende stap in e-commerce
Zet jouw volgende stap in e-commerce
Vraag een diepgaande audit aan
Geen automatisch gegenereerd rapport, maar een diepgaande handmatige audit. Zodat wij jou leren kennen - en jij ons.