Geschreven door Kelly Zomer op

Heb je elke week weer moeite om een onderwerp te bepalen voor je contentmarketing? Je blijft maar peinzen over interessante inhaakmomenten, trends en ontwikkelingen om over te posten op social media. Het leidt tot grote frustraties en achteraf ben je niet tevreden over je content en consistentie is ver te zoeken. Om dit te voorkomen is het handig om gebruik te maken van een contentkalender om zo vooraf je contentstrategie te bepalen. Wil jij meer weten over het gebruik van een contentkalender? Lees dan snel verder.

 

Waarom een contentkalender maken?

Een contentkalender is een tool die veel meer is dan alleen een kalender. Het geeft aan via welke kanalen, voor welke doelgroep, welke content gepubliceerd wordt. Door gebruik te maken van deze tool vergroot je het overzicht en kan een goede contentstrategie worden toegepast. Zo kan van tevoren bepaald worden waarover geschreven wordt en welke content vaker terug zal komen om meer consistentie te creëren. Deze consistentie zorgt weer voor meer merkherkenning en betrokkenheid van jouw doelgroep. Daarnaast hoef je niet meer last minute inspiratie te zoeken, maar weet je al ver van te voren welke onderwerpen aan bod komen.

 

Hoe maak je een contentkalender?

Om te beginnen moet je voor ogen hebben wie je doelgroep is. Je doelgroep kun je visualiseren door een persona te schrijven. Tijdens een brainstormsessie kan je met jouw team allerlei content onderwerpen bedenken die deze persona interessant zal vinden. Vervolgens ga je overzichtelijk in kaart brengen wanneer je welke content gaat posten. Denk hierbij ook aan inhaakkalenders, dan mis je nooit meer belangrijke en grappige nationale dagen. Een leuk voorbeeld hiervan is Days Of The Year. Nu je een kalender gemaakt hebt met de content erin verwerkt, ga je bedenken via welke kanalen deze content gedeeld wordt. Welk social media kanaal spreekt welke doelgroep aan? Combineer deze contentkalender met je social media marketing strategie. Er zijn tools die automatisch content kunnen posten op vooraf ingestelde data en tijden, zodat je er zelf niet meer naar om hoeft te kijken. Voorbeelden van handige tools zijn Hubspot en Hootsuite.

Contentkalender

Niets is zo veranderlijk als content

Een contentkalender is geen statisch document. Er moeten altijd veranderingen kunnen plaatsvinden. Houd altijd het nieuws en de laatste trends binnen jouw vakgebied in de gaten. Zo blijft jouw contentkalender up-to-date. Zie de planning als een houvast en inspiratiebron, maar blijf er flexibel mee omgaan.

Heb jij nog vragen of wil je direct beginnen met een gedegen contentstrategie? Neem dan even contact met ons op over de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

| |

Geef een reactie